کاربر:Hossein/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۰۳: خط ۲۰۳:


12) '''تیپ «مالک اشتر»''': این تیپ یک تیپ مستقل تحت امر نیروی قدس می‌باشد که در سالهای جنگ با عراق تحت‌امر قرارگاه رمضان بود و به‌خاطر عملیاتی که در داخل عراق انجام داد، بعداز تشکیل نیروی قدس به آن نیرو منتقل شد و مقر آن استان مازندران است. فرمانده تیپ مالک اشتر سرتیپ پاسدارحسنی‌نیا است و 2گردان آن در لبنان به‌سر می‌برند.
12) '''تیپ «مالک اشتر»''': این تیپ یک تیپ مستقل تحت امر نیروی قدس می‌باشد که در سالهای جنگ با عراق تحت‌امر قرارگاه رمضان بود و به‌خاطر عملیاتی که در داخل عراق انجام داد، بعداز تشکیل نیروی قدس به آن نیرو منتقل شد و مقر آن استان مازندران است. فرمانده تیپ مالک اشتر سرتیپ پاسدارحسنی‌نیا است و 2گردان آن در لبنان به‌سر می‌برند.
=== مراکز آموزش تروریسم در جمهوری اسلامی ===
==== مراکز آموزشی نیروی قدس<ref>یکی از وظایف ارگانهایی که در پیشبرد تروریسم جمهوری اسلامی عمل می‌کنند، جذب و انتخاب نیروهایی است که پس از آموزشهای مقدماتی و کنترل اولیه امنیتی به نیروی قدس و یا وزارت اطلاعات تحویل می‌شوند. نیروی قدس و وزارت اطلاعات در هماهنگی با وزارت خارجه ترتیباتی می‌دهند تا افراد عضوگیری شده به‌طور مخفیانه به ایران وارد و خارج شوند. بسیاری از آنها از طریق کشورهای واسط و با پاسپورتهایی که ایران در اختیار آنها قرار می‌دهد وارد ایران می‌شوند. این افراد با همین پاسپورت به کشور واسط باز می‌گردند و از آنجا با پاسپورتهای دیگر به مقصد مورد نظر خود حرکت می‌کنند</ref> ====
-پادگان آموزشی امام‌علی در تهران میدان تجریش
-پادگان با هنر در جادهٌ چالوس، اطراف سد کرج
- پادگان علی آباد قم در اتوبان تهران - قم
-پادگان مصطفی خمینی در عشرت‌آباد تهران
- پادگان کریت کمپ در 40کیلومتری جادهٌ اهواز- ماهشهر
-پادگان فاتح غنی‌حسینی بین تهران و قم
- پادگان غیور اصلی در کیلومتر 30 جادهٌ اهواز - خرمشهر
-پادگان ابوذر در قلعه‌شاهین اهواز
-پادگان حزب‌الله در ورامین
-پادگان آموزشی ایذه
-پادگان امیرالمؤمنین در بان‌روشان ایلام
-پادگان آموزشی کوثر در جادهٌ دزفول- شوشتر
-پادگان امام صادق در قم
-  مرکز آموزشی لویزان
- مرکز آموزشی آبیک
-مرکز آموزشی درویش در کیلومتر18 جادهٌ اهواز ماهشهر
- مرکز آموزش غازان‌چی در سه راهی روانسر - کرمانشاه و کامیاران
- دانشگاه بیت المقدس قم
-مدرسه نواب صفوی در اهواز
- آموزشگاه نهاوند در 45کیلومتری نهاوند<ref>علاوه بر اینها صدها خانهٌ مخفی در تهران و دیگر استانهای کشور، به‌خصوص در استانهای مرزی در اختیار دارند که در آنها تروریستهای خود را آماده‌سازی می‌کنند.</ref>
دو مرکز از مراکز فوق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پادگان آموزشی امام‌علی در شمال تهران و پادگان باهنر در حوالی سد کرج در شمال غرب تهران.
پادگان آموزشی امام‌علی
به‌دنبال تشکیل سپاه قدس، معاونت آموزشی این نیرو در پادگان امام‌علی واقع در تهران - میدان تجریش انتهای خیابان البرز کوه (محل لشگر سابق گارد شاه در شمال کاخ سعدآباد) مستقر شد.
اولین فرماندهٌ معاونت آموزشی قدس، سرتیپ پاسدار شمس بود. وی قبل از این مدتها فرماندهی نیروی 9بدر را به‌عهده داشت. پاسدار سرتیپ عروج، معاون پاسدار شمس، به فرماندهی پادگان آموزشی امام‌علی منصوب شد. عروج قبل از این سمت، فرماندهٌ سپاه ویژهٌ حفاظت بود که حفاظت خامنه‌ای را به‌عهده داشت و قبل از آن نیز از فرماندهان سپاه پاسداران در لبنان بود. در سالهای بعد، پاسدار شمس فرماندهٌ سپاه بوسنی شد و پاسدار عروج با حفظ سمت فرماندهی پادگان آموزشی امام‌علی به فرماندهی معاونت آموزش قدس منصوب شد. فرماندهی این پادگان بعدها به‌عهدهٌ پاسدار نوروزی گذاشته شد. نوذری در سال76 جای خود را به پاسدار سرتیپ قربانی داد که تاکنون فرماندهی این پادگان را به‌عهده دارد. آموزشهای این پادگان از نظر نظامی به‌ویژه در زمینهٌ پاراتیزانی و شهری در سطح عالی (ماقبل دوره دافوس) قرار داشت. در این پادگان علاوه بر کادرهای سپاه قدس، افراد غیر ایرانی آموزش می‌بینند. از جمله مواد آموزشی این دانشگاه عبارتند از:
آموزشهای سیاسی - ایدئولوژیک، انفجار و تخریب، کار با انواع بمب‌ها، شیوهٌ کارگذاری و نحوهٌ جاسازی آنها، تیراندازی در حین حرکت با ماشین و موتور، کار با سلاحهای مختلف، کمین و ضدکمین، تعقیب و مراقبت و بدن‌سازی و جنگ تن به تن.
براساس گزارشی در 19مرداد1370 دربارهٌ معاونت آموزش و پایگاه آموزشی امام‌علی، "شمس و عروج معتقدند که پادگان به‌لحاظ کادر آموزش‌دهنده خودکفا است، مربیهای بسیار زیادی با تجارب عملیات برون مرزی در اختیار دارند، عروج نیز یکی از اساتید آموزش‌دهنده است، شمس نیز آموزش می‌دهد. در حال حاضر یک برنامهٌ عقیدتی برای کادر و مسئولین پادگان که حدود 20نفر هستند تشکیل شده و قرار است یک دورهٌ آموزش عالی نیز برای 60نفر از عناصر رسمی نیروی قدس تشکیل شود.
"در مورد آموزش غیرایرانیان نیز" خردادماه1370 یک دورهٌ آموزشی برای غیرایرانیان تمام شد، در این دوره تعداد زیادی از شیعیان کویتی دوره دیدند. بر پایهٌ همین آموزشها بود که بعداز ترور بختیار دست اندرکاران گفته بودند: "بله، اگر ما این آموزشهای این‌چنینی را تقویت کنیم، اهرمهای خوبی در سراسر دنیا خواهیم داشت".
یکی از فرماندهان سپاه قدس در مورد پادگان آموزشی امام‌علی می‌گوید:«معاونت آموزشی قدس در این پادگان یک دانشگاه جدی اطلاعات تأسیس کرد که ابتدا کادرهای سپاه قدس را آموزش داد و بعدهم نیروهای مبارز کشورهای دیگر را ... مبارزینی که اخیراً در اروپا و ژاپن مترجمین آیات شیطانی و بختیار را ترور کردند تحت فرماندهی عروج در پادگان امام‌علی آموزش دیده بودند». آموزش تروریستها در پادگان امام‌علی در طول این سالیان بی‌وقفه ادامه داشته است. در حال حاضر دست‌کم50 تن از ایادی رژیم از کشورهای عربی در 5گروه 10نفره در این پادگان آموزش تروریستی می‌بینند. این گروهها به‌دلیل حفاظت اطلاعات، طوری سازماندهی شده‌اند که از وجود یکدیگر و از محل آموزش هم مطلع نشوند.
پادگان باهنر
سپاه قدس، پادگان باهنر را در سال72 در جادهٌ چالوس، اطراف سد کرج و در نزدیکی روستای بیلوا در محلی که به باغ سرهنگ مشهور است راه‌اندازی کرد و به‌سرعت به یکی از مهمترین پادگانهای آموزشی نیروی قدس تبدیل شد. به‌جز اتباع کشورهای آسیای مرکزی که عموماً در پادگان امام‌علی آموزش می‌بینند، آموزش اتباع سایر کشورها که توسط نیروی قدس جذب می‌شوند در این پادگان صورت می‌گیرد.
مسألهٌ مخفی‌کاری و محدود نگاه‌داشتن اطلاعات افراد، در این پادگان به‌شدت رعایت می‌شود. آموزشها طوری سازمان داده شده است که افراد کمترین اطلاعات را از وضعیت یکدیگر کسب کنند، به‌عنوان مثال در سال74 که همزمان 11نفر بحرینی در این پادگان آموزش می‌دیدند، چون مأموریت یک تیم 2نفرهٌ آنها با 9نفر دیگر تفاوت داشت، دو سیستم آموزشی کاملاً مجزا برای آنها اختصاص داده بودند تا از حضور یکدیگر در این پادگان مطلع نشوند. قواعد جنگ شهری، اصول مخفی‌کاری، شیوه‌ها و تاکتیکهای جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی، اسلحه‌شناسی، بدن‌سازی و کار با مواد منفجره و سلاحهای مختلف در این پادگان آموزش داده می‌شود. علاوه بر این در پادگان باهنر به تروریستها آموزش می‌دهند که در محیطهای مختلف چگونه مأموریتشان را عملی کنند و در صورت دستگیری چگونه اطلاعات خود و بخصوص رابطه‌شان را با جمهوری اسلامی حفظ کنند. در این پادگان تروریستها علاوه بر آموزشهای نظامی و تاکتیکی، آموزشهای سیاسی و ایدئولوژیک از جمله بخشهایی از فقه و اصول حوزه آموزش می‌بینند.
اولویتهای آموزشی پادگان باهنر
اولویتهای پادگان باهنر بسته به شرایط مختلف  متفاوت است. در برخی شرایط این پادگان آموزشهای فشرده و ویژه‌یی را در دستور کار خود قرار می‌دهد. در بهار سال74 با توجه به شرایط خاص بحرین پادگان باهنر آموزش یک گروه 9نفره و یک تیم 2نفره از ایادی خود را برای انجام مأموریتهای ویژه در بحرین در دستور قرار داد. در شهریور ماه همان سال یک گروه 6نفره را به همین منظور تحت آموزشهای ویژه و فشرده قرار داد. از سال1375 آموزش مربیگری برای عناصر خارجی در دستور کار پادگان باهنر قرار گرفت. هدف این بود که مربیان جدید بتوانند در کشورهای دیگر در سطح گسترده‌تری آموزشها را پیش ببرند.
بعد از 11سپتامبر
یکی از فرماندهان پادگان باهنر بعد از 11سپتامبر در یک جلسهٌ خصوصی گفت: «بعداز 11سپتامبر، فعالیتهای ما از حساسیت بالایی برخوردار است و قرار شده تا پایین آمدن این التهابات با حساسیت بیشتر امنیتی در انتخاب نفرات برای آموزش اقدام کنیم. چون الان آمریکا  دنبال بهانه‌یی است که تلافی انفجارات را دربیاورد. اما به رغم تمام حساسیتها ما آموزشها را تعطیل نکرده‌ایم و در حال حاضر (بهمن1380) در این پادگان یک دورهٌ مربیگری برای یک گروه 22نفره از برادران عرب در جریان است که پس از پایان آموزشهایشان به محلهای خودشان برای پیاده‌کردن این آموزشها خواهند رفت».
پادگان امام صادق
پادگان امام صادق در قم،  وابسته به نیروی قدس سپاه و یکی از مراکز آموزش تروریستی این نیرو است. این پادگان در جنب پادگان تیپ 17 علی‌ابن ابی‌طالب واقع شده است و با دیوارکشی از این پادگان جدا شده است.
دراین پادگان کلیهٌ فنون تروریستی همراه با موضوعات بنیادگرایی به عناصر خارجی از جمله  مصریها، عراقیها و لبنانیها آموزش داده می‌شود.
آموزشگاه نهاوند
آموزشگاه نهاوند در 45کیلومتری نهاوند واقع است  و توسط پاسداران اداره می‌شود. در این آموزشگاه عناصر خارجی از جمله لبنانیها و افغانیها جهت مأموریتهای جاسوسی و تروریستی آموزش می‌بینند.
دانشکدهٌ بیت‌المقدس قم
از ابتدای سال69 جمهوری اسلامی برای جذب مسلمانان اهل سنت، در دفتر خامنه‌ای ارگانی به‌نام مجمع‌التقریب بین‌المذاهب اسلامی به ریاست اخوان واعظ‌زادهٌ خراسانی تشکیل داد. همزمان خامنه‌ای ارگان دیگری به‌نام مجمع جهانی اهل‌البیت به‌ریاست محمدعلی تسخیری به‌منظور جذب شیعیان سایر کشورها تشکیل داد. در حال حاضر ریاست مجمع‌التقریب را تسخیری و مجمع جهانی اهل‌البیت را علی‌اکبر ولایتی به‌عهده دارند. نیروی قدس به‌منظور آموزش عناصر خارجی با همکاری مجمع‌التقریب بین‌المذاهب اسلامی، دانشکدهٌ بیت‌المقدس را در قم دایر نمود. قبلاً به آن مجتمع بیت‌المقدس و یا آموزشگاه ملل نیز می‌گفتند. فرماندهٌ این مجتمع، پاسدار سرتیپ صادق‌نژاد از فرماندهان نیروی قدس است. در این دانشکده سرتیپ پاسدار احمد شریفی از فرماندهان تروریستی نیروی قدس که در انفجار خبر عربستان دست داشته است، مستقر می‌باشد. وی رابطهٌ فعالی با پاسدار سرتیپ احمد شریفی، فرماندهٌ سپاه ششم قدس و از دست‌اندرکاران انفجار خبر در عربستان سعودی، دارد. مجتمع در دو ارگان سازماندهی شده بود:
1) مرکز خاتم با مسئولیت شناسایی و جذب نیرو در خارج کشور
2) مرکز قائم که مسئولیت آموزش (نفرات غیر ایرانی) را به‌عهده دارد که هم آموزشهای اهل سنت و هم آموزشهای اهل تشیع را در آن ارائه می‌کنند.
==== مراکز آموزش تروریستی وزارت اطلاعات ====
وزارت اطلاعات برای آموزش‌دادن تروریستهای غیرایرانی، اغلب از پادگانها و مراکز نظامی سپاه و ارتش استفاده می‌کند. به این‌صورت که در برخی از پادگانهای ارتش و یا سپاه یک قسمت مخفی راه می‌اندازد و به تروریستهای خود در این پادگانها آموزش می‌دهد.
مرکز آموزشی لویزان
پادگان آموزشی لویزان واقع در منطقهٌ لویزان تهران، مرکز آموزشهای اطلاعات و ضداطلاعات ارتش است و مربیان آن تماماً از افسران ارشد ارتش می‌باشند. وزارت اطلاعات از این پادگان برای آموزش کادرها و تروریستهایش استفاده می‌کند. عاملان ترور کاظم رجوی بخش زیادی از آموزشهای خود را در این پادگان گذرانده بودند.
مرکز آموزشی آبیک
مرکز آموزشی شهری آبیک از سوی وزارت اطلاعات برای مانور و تمرین عملیات تروریستی  مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مرکز از سالها پیش در یک پادگان تأسیس شده است. شکل ظاهری این پادگان به صورت یک شهر است و در آن خیابان، کوچه، مغازه و منازلی (هرچند به‌صورت نیمه‌ساخته) ایجاد کرده‌اند که شکل ظاهری یک شهر را داشته باشد. مانور عملیات تروریستی را با ایجاد شرایط مشابه محل عملیات، در این مرکز انجام می‌دهند. در این مانورها از جنازه‌های بی‌صاحب به‌عنوان سوژه استفاده می‌کنند. دست اندرکاران ترور کاظم رجوی طرح ترور را در همین مرکز بارها تمرین کرده‌بودند.
مرکز آموزشی درویش
مرکز آموزشی درویش وزارت اطلاعات، در پادگان درویش، یک مرکز آموزشی نیروی انتظامی (ناجا)، واقع شده است. این پادگان در کیلومتر18 جادهٌ اهواز - ماهشهر می‌باشد. وزارت اطلاعات از سال1370 برای آموزش دادن سلاحهای شهری به تیمهای تروریستی از این مرکز استفاده می‌کند.
نفراتی که وزارت اطلاعات به این مرکز می‌فرستد عموماً در ترکیبهای دو یا سه نفره می‌باشند. وزارت اطلاعات رابطین مشخصی در این پادگان دارد و عوامل خود را به اسم کوچک و مستعار معرفی می‌نماید. نفرات وزارت اطلاعات برای رفت و آمد به این پادگان برای این‌که شناخته نشوند از خودروهای فرماندهان پادگان استفاده می‌کنند. تمرکز آموزش افراد وزارت اطلاعات در این پادگان بیشتر در روزهای آخر هفته (چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه) است که پادگان بیشتر حالت تعطیلی دارد. آسایشگاه، کلاسهای درس، سالن تیراندازی افراد وزارت اطلاعات از بقیه پادگان مستقل است و از محلهای مختص به وزارت اطلاعات استفاده دیگری نمی‌شود.
پادگان علی‌آباد قم
یکی دیگر از مراکز مورد استفادهٌ وزارت اطلاعات برای آموزش تروریستهایش پادگان علی‌آباد ارتش است. این پادگان در اتوبان تهران- قم، 40کیلومتری قم قرار دارد. وزارت اطلاعات در قسمت انتهایی پادگان منطقه‌یی را با خاکریز جدا کرده است و داخل آن محوطه‌یی برای تمرینات و آموزشهای وزارت اطلاعات به‌وجود آورده است.
 عناصر وزارت اطلاعات خمپاره‌های غول پیکر 320میلیمتری را به‌منظور هدف قرار دادن سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران در این محل آموزش دیده بودند. وزارت اطلاعات یک قبضه از این خمپاره‌ها را در 5مارس سال 1996 برای هدف قرار دادن محل اقامت مریم رجوی در پاریس، به اروپا منتقل کرد، که در یک بندر بلژیک کشف و خنثی شد. وزارت اطلاعات در یک عملیات تروریستی دفتر مجاهدین در بغداد را با سه قبضه از این خمپاره‌ها در دی ماه1375هدف قرار داد که باعث کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان عراقی شد و خسارات زیادی به آنان وارد آمد<ref>وزارت اطلاعات طی سالهای گذشته بارها مراکز مجاهدین و ارتش آزادیبخش ملی ایران در خاک عراق را با کاتیوشا مورد حمله قرار داده است.</ref>تروریستهای وزارت اطلاعات، کار با کاتیوشا را در پادگان علی‌آباد آموزش می‌بینند.
پادگان مصطفی خمینی
پادگان آموزشی مصطفی خمینی از دیگر پادگانهای آموزشی مورد استفادهٌ وزارت اطلاعات است. این پادگان در داخل  پادگان ولی‌عصر سپاه پاسداران در عشرت‌آباد تهران واقع شده است. ستاد فرماندهی نیروی هوایی سپاه در پادگان ولی‌عصر مستقر است. وزارت اطلاعات از پادگان مصطفی خمینی که آن را با دیوارهایی از پادگان ولی‌عصر جدا کرده است جهت آموزش  عناصری استفاده می‌کند که نسبت به ناشناخته‌ماندن هویتشان بسیار حساس است. در این مرکز کلیهٌ آموزشهای نظامی و اطلاعاتی شامل آموزشهای امنیتی، جاسوسی و ترور و آخرین شیوه‌های شکنجه آموزش داده می‌شود.
پادگان کُریِت کمپ اهواز
وزارت اطلاعات یک پادگان آموزشی به‌نام کریت کمپ در 40کیلومتری جادهٌ اهواز ـ ماهشهر نیز دارد. این پادگان در جنب پادگان حبیب‌اللهی سپاه پاسداران و تحت نظر آن اداره می‌شود. فرماندهٌ این پادگان  سیدعباس موسوی است که از افراد گارد جاویدان در زمان شاه بوده است. مربیان اطلاعاتی که در این پادگان به تروریستهای وزارت اطلاعات آموزش می‌دهند، عمدتاً از تهران به این مرکز می‌آیند.
مرکز آموزش غازان‌چی
مرکز آموزش غازان‌چی در نزدیکی پلیس راه غازان‌چی در سه راهی روانسر، کرمانشاه و کامیاران واقع شده است. وزارت اطلاعات از این مرکز برای آموزش تروریستهای اعزامی به عراق استفاده می‌کند.
پادگان فاتح غنی‌حسینی
این پادگان بین تهران و قم قرار دارد و محل آموزش مزدوران خارجی است. پاره‌یی از عوامل جمهوری اسلامی در ترکیه که توسط نیروی قدس و وزارت اطلاعات استخدام شده بودند، در این پادگان آموزش دیده‌اند. این تروریستها با همکاری دیپلومات‌های سفارت جمهوری اسلامی در ترورهای زیر دست داشته‌اند:
- ربودن و به قتل عضو مجاهدین علی‌اکبر قربانی در سال72
- ترور توران دورسون، روزنامه‌نگار ترک در شهریور69
- ترور اوغورمومجو، روزنامه‌نگار ترک که در بهمن71 با بمبگذاری در اتومبیلش ترور شد.
پادگان غیور اصلی
پادگان آموزشی غیور در کیلو متر30 جادهٌ اهواز - خرمشهر قرار دارد و دارای سابقهٌ طولانی در  آموزش مزدوران خارجی است. همزمان هم نیروی قدس سپاه و هم وزارت اطلاعات از این مرکز استفاده می‌کنند. این پادگان هم‌چنین یک مقر فرعی در خرمشهر دارد. در حال حاضر نفرات لشکر انصارالحسین 9بدر در این پادگان مستقر هستند.
==== سایر مراکز آموزش تروریستی ====
برخی دیگر از مراکز و پادگانهای تروریستی جمهوری اسلامی که نفرات ایرانی و غیرایرانی رژیم در آنها آموزش می‌بینند، به‌شرح زیر است:
- پادگان ابوذر واقع در قلعه‌شاهین اهواز محل آموزش تروریست جهت اعزام به عراق
- مدرسهٌ نواب صفوی در اهواز مورد استفاده  آموزشهای تئوریک
- پادگان حزب‌الله در ورامین مخصوص آموزش تروریستهایی که برای عملیات علیه مجاهدین به خاک عراق اعزام می‌شوند
-پادگان آموزشی ایذه که در نزدیکی شهر ایذه واقع شده است. یک افسر اطلاعات به‌نام هادی از طرف ادارهٌ اطلاعات اهواز در این محل به تروریستها آموزش کار با سلاح می‌دهد و یک افسر اطلاعات دیگر به‌نام نعمت کمک‌مربی است.
-پادگان امیرالمومنین در منطقه‌یی موسوم به بان‌روشان واقع در 35کیلومتری ایلام، یکی دیگر از مراکز آموزشی تروریستهاست. این پادگان متعلق به سپاه ایلام است و بسیاری از عملیات تروریستی در خاک عراق از همین‌جا سازمان داده می‌شود.
-پادگان آموزشی کوثر واقع در جادهٌ دزفول - شوشتر، یکی دیگر از مراکز آموزش تروریستی رژیم است. حسن درویش از فرماندهان سپاه در این پادگان به تروریستها آموزش می‌دهد.
گزارش مطبوعات خارجی از آموزش تروریستها در ایران
ماهنامهٌ «بررسی اطلاعاتی جینز» در شمارهٌ مارس97 (اسفند75) خود طی مقاله‌یی تحت عنوان «مدرسهٌ بمبگذاری» در بارهٌ «پایگاههای آموزشی تروریستهای بین‌المللی» در ایران می‌نویسد: «در ایران حداقل 12پایگاه توسط مدیران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره و کنترل می‌شوند که آنها نیز زیر نظر ادارهٌ اطلاعات قرار دارند. این پایگاهها مانند بسیاری دیگر استتار شده‌اند که مانند یک دهکدهٌ کوچک و یا یک مزرعه جلوه داده شوند تا از دید ماهواره‌های جاسوسی پنهان بمانند.  ...سه پایگاه، یکی  در نزدیکی همدان دیگری در  قزوین و بزرگترین پایگاه به‌نام امام‌علی که در شرق پایتخت واقع شده است در سال1996 برملا شد. پایگاه امام‌علی توجهات بسیاری از سازمانهای اطلاعاتی غرب را به‌خود جلب کرده است. به این دلیل که معتقدند این پایگاه به عنوان مرکز فرماندهی گروههای تروریستی که توسط ایران حمایت می‌شوند،عمل می‌کند.
پایگاههای ایرانیان  شلوغ‌ترین و فعالترین پایگاهها هستند که تروریستهای مجرب را آموزش می‌دهند و تخمین زده می‌شود که هر ساله بین 4000 تا 4500 فارغ‌التحصیل دارند. گفته می‌شود که بمبگذاری ساختمان گارد ملی عربستان سعودی در سال1995 و ساختمان خبر در ژوئیهٌ1996 توسط فارغ‌التحصیلان این مدارس انجام شده است. انواع آموزشهایی که در این پایگاهها داده می‌شود شامل سلاحهای سبک و نیمه‌سنگین و تکنیکهای بمبگذاریهای انتحاری و انفجارات است. در ژوئن1996 اطلاعات بحرین یک توطئه را کشف کرد که در آن 26بحرینی اعتراف کردند که آموزشهایشان را در ایران از سال1993 توسط پاسداران انقلاب اسلامی ایران گرفته‌اند…
هفته‌نامهٌ تایم در شمارهٌ  مورخ 3 دی1375 خود در مورد انفجار خبر در عربستان سعودی نوشت: «ریاض معتقد است که مدارک بسیار متقاعدکننده نشان می‌دهد اکثریت این 40نفر دستگیر شده مظنون به دست داشتن در انفجار خبر، از ایران دیدار کرده‌اند».
=== ریل اعمال جمهوری اسلامی برای تروریسم در کشورها ===
ریل کلاسیک ماشین تروریسم جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف از این قرار است:
# جذب نیرو با استفاده از انگیزه‌های مذهبی
# آموزش نیروها
# سازماندهی نیروهای آموزش‌دیده
# به خدمت گرفتن آنها در عملیات تروریستی
پاسدار مصلح که شخصاً فرماندهی انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال1983را برعهده داشت در این رابطه در مصاحبه با پیام انقلاب (نشریهٌ سپاه پاسداران) در خرداد64 به‌عنوان سومین سال اعزام به لبنان دربارهٌ اهداف سپاه رژیم در لبنان می‌گوید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول سه سال از حضور خودش در سطح لبنان سعی کرده است که حول چند محور اساسی فعالیت نماید.
محور اول فعالیت ما فعالیتهای فرهنگی و صدور انقلاب اسلامی به جامعهٌ لبنان می‌باشد....
محور کار دوم ما آموزش است. در این مرحله ما  آموزش برادران لبنانی را در دو بعد عقیدتی و نظامی شروع کرده‌ایم.... این آموزشها در چند سطح داده می‌شود. اول سطح مقدماتی است که در حسینه‌ها و مساجد است. بعد آموزشهای عمومی، و بعد آموزشهای تخصصی را برادران لبنانی فرا می‌گیرند... بیش از 40درصد کلاسها عقیدتی است...
محور سوم: سپاه در طول این مدت در لبنان به سازماندهی برادران لبنانی پرداخته است، بدین معنا که پس از طی مراحل محورهای اول و دوم که آموزش عقیدتی و نظامی است به سازماندهی افراد می‌پردازیم...
محور چهارم کار، به‌کارگیری برادران است که مراحل سه محور اول را طی کرده‌اند....»
این 4محور که مصلح به آن اشاره می‌کند محور فعالیتهای رژیم در سایر کشورها نیز می‌باشد. در برخی کشورها مانند لبنان یا در برخی مقاطع در بوسنی و سودان و... این 4مرحله با هم انجام می‌شود. اما در برخی کشورها رژیم پس از جذب افراد، آنها را با محملهای مختلف (تورهای مسافرتی و زیارتی یا سمینار...) به ایران آورده و بعداز ارزیابی توسط ارگانهای اطلاعاتی، افراد موردنظر خود را انتخاب کرده و در کمپهای آموزشی، به آنها آموزش تروریستی می‌دهد و سپس آنها را سازماندهی کرده و برای اهداف مشخص به مأموریت اعزام می‌کند
'''پروسهٌ شناسایی و عضوگیری'''
دستگاههای تروریستی رژیم اعم از نیروی قدس یا وزارت اطلاعات برای گزینش نفرات جدید به‌شدت سخت‌گیری می‌کنند. افراد ابتدا توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یا رایزن فرهنگی کاندیدا می‌شوند. آن‌گاه با راه‌اندازی یک سری تورهای مسافرتی که گردانندگان آن از نفرات اطلاعاتی رژیم هستند، نفرات مناسبتر به مأموران اطلاعاتی رژیم (از وزارت اطلاعات یا نیروی قدس) در کشور مربوطه معرفی می‌شوند. مأمور اطلاعاتی یک کار تحقیقاتی روی هرکدام از این نفرات انجام داده و پروندهٌ نفرات مربوطه را برای تهران می‌فرستد. در تهران حفاظت نیروی قدس یا وزارت اطلاعات یک نسخه از پرونده را برای قسمت تشخیص هویت وزارت اطلاعات ارسال می‌کند. سپس بعد از مشخص شدن نظر قسمت تشخیص هویت، افراد برای آموزش توسط نیروی قدس و یا وزارت اطلاعات پذیرفته می‌شوند.
موضوعات آموزشی
وزارت اطلاعات و نیروی قدس در مراکز آموزشی خود علاوه بر آموزش عقیدتی ، آموزشهای نظامی و اطلاعاتی نیز به تروریستها می‌دهد. برخی از این آموزشهای نظامی و اطلاعاتی این مراکز به شرح زیر است:
آموزشهای جاسوسی و اطلاعاتی
1ـ آموزش نفوذ در مکانهای مختلف و حساس از قبیل کارخانه‌ها، فرودگاهها، مراکز کامپیوتری و اتاق فرمان کارخانه‌های اسلحه‌سازی
2- آموزش نفوذ به جلسات، محفلها و گروههای مختلف
3ـ آموزش کار با انواع و اقسام وسایل صوتی و چگونگی ضبط صدای افراد مورد نظر
4ـ نقشه‌خوانی، مکان‌یابی و هویت‌شناسی و عکس‌برداری با دوربینهای مادون قرمز و دوربینهای معمولی
 5ـ آموزش تکنیکها و وسایل ارتباطاتی و مدیریت و کنترل ارتباطات
6-آموزش کار با دستگاههای استراق سمع و نحوهٌ کار گذاشتن و کنترل این دستگاهها
7-تعقیب و مراقبت
8-ضد تعقیب
9-عبور و مرور غیرقانونی از مرزها
آموزش تخریب
1ـ آموزش کار با تی‌ان‌تی جهت منفجرکردن ماشینها، ساختمانها و پلها
2ـ مواد انفجاری پلاستیک جهت کارگذاری تله‌های انفجاری به‌منظور ترور افراد مورد نظر
3ـ بمبهای خمیری جهت جاسازی در محلهای مناسب به منظور تخریب یا ترور
آموزش خاص ترور
1- آموزش انواع سلاحهای انفرادی
2- آموزش سلاحهایی مانند M16 و M12، یوکولُف روسی به تیمهای عملیاتی
3- آموزش جنگ تن به تن.
 4- آموزش شیوه‌های ترور افراد بدون سلاح مانند ترور از طریق شکستن گردن و ضربه‌زدن به نقاط حساس، خفه‌کردن فوری با استفاده از بعضی وسایل ابتدایی و....
5ـ آموزش عملیات شهری و تمرین روی ماکتهای عملیاتی
==== کمیتهٌ عملیات ویژه (بالاترین ارگان مجری عملیات تروریستی) ====
پس از خمینی کلیهٌ ارگانهای اطلاعاتی و نظامی و بنیادگرایی در دفتر خامنه‌ای سازمان داده شد و خامنه‌ای فرماندهی سپاه و ارتش را خود شخصاً به‌عهده گرفت و آنها را در ستاد کل نیروهای مسلح سازمان داد و جانشین فرماندهی کل قوا را که خمینی به رفسنجانی داده بود، از او پس گرفت. هم‌زمان در دفتر خامنه‌ای کمیته‌یی به نام کمیتهٌ عملیات ویژه که به اختصار، کمیتهٌ ویژه و دفتر ویژه نامیده می‌شود تکمیل شد که، ریاست آن‌را آخوند محمد حجازی عهده‌دار شد. مشاوران امور فقهی و مشاوران امور سیاسی و شماری از مقامهای کاملاً مورد اعتماد نظام در این کمیته زیر عنوان مشاوران سیاسی  حضور دارند. در جلسات کمیته در صورت لزوم برخی از سرکردگان سپاه پاسداران یا وزارت اطلاعات به‌تناسب موضوع مورد بحث شرکت می‌کنند. کمیتهٌ ویژه مسئولیت از ابتدا تا انتهای انجام عملیات تروریستی و عملیات ویژه را به‌عهده دارد که یک حلقهٌ آن به تصویب رساندن طرحهایش در شورای عالی امنیت ملی است. این کمیته، هدایت و هماهنگی و تمرکز کلیهٌ ارگانهای اطلاعاتی و تروریستی جمهوری اسلامی (وزارت اطلاعات، نیروی قدس، اطلاعات سپاه، حفاظت اطلاعات سپاه، اطلاعات و ضداطلاعات نیروهای انتظامی) را به‌عهده دارد.  جلسات کمیتهٌ عملیات ویژه در غیاب خامنه‌ای، توسط حجازی برگزار می‌شود و وی تصمیمات کمیته را به اطلاع خامنه‌ای می‌رساند. حجازی معمولاً برای پیشبرد طرحها و برنامه‌های مورد نظرش، با سطوح مختلف وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران و سایر ارگانهای سرکوب و صدور تروریسم نظام در تماس است.  از ابتدای تأسیس این نهاد سعید امامی که معاونت امنیت را در وزارت اطلاعات عهده‌دار شده بود مستقیماً‌به حجازی گزارش کار می‌داد و فلاحیان به‌خصوص در دورهٌ دوم ریاست جمهوری رفسنجانی، گزارشهای وزارت اطلاعات را به‌طور هم‌زمان به رفسنجانی و حجازی می‌داد. <ref>آخوند محمد حجازی در ابتدا در دفتر خمینی به کار اشتغال داشت. وی به همراه ریشهری و فلاحیان و سعید امامی و پورمحمدی و حسین شریعتمداری از اولین مؤسسان  وزارت اطلاعات بود.  در دورهٌ ریشهری معاونت خارجی وزارت اطلاعات را به‌عهده داشت که محور فعالیتهایش در خارج کشور و به‌خصوص فرانسه علیه مسعود رجوی بود. در سال72 پس از استقرار مریم رجوی در پاریس ، کمیتهٌ عملیات ویژه به ریاست حجازی اقدامات سیاسی و اطلاعاتی گسترده‌یی را علیه اقامت مریم رجوی در فرانسه  سازمان داد و از جمله با راه‌اندازی حرکات ایذایی علیه سفارت فرانسه، تلاش کرد این کشور را تحت فشار قرار دهد. حجازی برای مذاکره پیرامون آزادی دو قاتل دکتر کاظم رجوی از دولت فرانسه، شخصاً در رأس یک هیأت به فرانسه رفت. مجاهدین مدعی هستند طرح کشتن کشیشان و انفجار حرم امام رضا در مشهد و نسبت دادن آن به مجاهدین که از سوی وزارت اطلاعات به اجرا درآمد، متعلق به آخوند حجازی است.</ref>پورمحمدی و سعید امامی و همکارانشان اجرا کنندهٌ طرحهایی بودند که در کمیتهٌ عملیات ویژه تصویب می‌شد و حجازی به‌عنوان رئیس دفتر ویژه آنها را هدایت و رهبری می‌کرد. حجازی هم‌چنین با سلسله مراتب فرماندهی سپاه پاسداران ارتباط مستقیم داشت. 


==== وزارت اطلاعات ====
==== وزارت اطلاعات ====
خط ۱٬۳۱۸: خط ۱٬۰۸۶:


-رایزنهای فرهنگی و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، در جذب عناصر خارجی برای سرویسهای اطلاعاتی این نظام فعال هستند.           
-رایزنهای فرهنگی و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، در جذب عناصر خارجی برای سرویسهای اطلاعاتی این نظام فعال هستند.           
=== مراکز آموزش تروریسم در جمهوری اسلامی ===
==== مراکز آموزشی نیروی قدس<ref>یکی از وظایف ارگانهایی که در پیشبرد تروریسم جمهوری اسلامی عمل می‌کنند، جذب و انتخاب نیروهایی است که پس از آموزشهای مقدماتی و کنترل اولیه امنیتی به نیروی قدس و یا وزارت اطلاعات تحویل می‌شوند. نیروی قدس و وزارت اطلاعات در هماهنگی با وزارت خارجه ترتیباتی می‌دهند تا افراد عضوگیری شده به‌طور مخفیانه به ایران وارد و خارج شوند. بسیاری از آنها از طریق کشورهای واسط و با پاسپورتهایی که ایران در اختیار آنها قرار می‌دهد وارد ایران می‌شوند. این افراد با همین پاسپورت به کشور واسط باز می‌گردند و از آنجا با پاسپورتهای دیگر به مقصد مورد نظر خود حرکت می‌کنند</ref> ====
-پادگان آموزشی امام‌علی در تهران میدان تجریش
-پادگان با هنر در جادهٌ چالوس، اطراف سد کرج
- پادگان علی آباد قم در اتوبان تهران - قم
-پادگان مصطفی خمینی در عشرت‌آباد تهران
- پادگان کریت کمپ در 40کیلومتری جادهٌ اهواز- ماهشهر
-پادگان فاتح غنی‌حسینی بین تهران و قم
- پادگان غیور اصلی در کیلومتر 30 جادهٌ اهواز - خرمشهر
-پادگان ابوذر در قلعه‌شاهین اهواز
-پادگان حزب‌الله در ورامین
-پادگان آموزشی ایذه
-پادگان امیرالمؤمنین در بان‌روشان ایلام
-پادگان آموزشی کوثر در جادهٌ دزفول- شوشتر
-پادگان امام صادق در قم
-  مرکز آموزشی لویزان
- مرکز آموزشی آبیک
-مرکز آموزشی درویش در کیلومتر18 جادهٌ اهواز ماهشهر
- مرکز آموزش غازان‌چی در سه راهی روانسر - کرمانشاه و کامیاران
- دانشگاه بیت المقدس قم
-مدرسه نواب صفوی در اهواز
- آموزشگاه نهاوند در 45کیلومتری نهاوند<ref>علاوه بر اینها صدها خانهٌ مخفی در تهران و دیگر استانهای کشور، به‌خصوص در استانهای مرزی در اختیار دارند که در آنها تروریستهای خود را آماده‌سازی می‌کنند.</ref>
دو مرکز از مراکز فوق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پادگان آموزشی امام‌علی در شمال تهران و پادگان باهنر در حوالی سد کرج در شمال غرب تهران.
پادگان آموزشی امام‌علی
به‌دنبال تشکیل سپاه قدس، معاونت آموزشی این نیرو در پادگان امام‌علی واقع در تهران - میدان تجریش انتهای خیابان البرز کوه (محل لشگر سابق گارد شاه در شمال کاخ سعدآباد) مستقر شد.
اولین فرماندهٌ معاونت آموزشی قدس، سرتیپ پاسدار شمس بود. وی قبل از این مدتها فرماندهی نیروی 9بدر را به‌عهده داشت. پاسدار سرتیپ عروج، معاون پاسدار شمس، به فرماندهی پادگان آموزشی امام‌علی منصوب شد. عروج قبل از این سمت، فرماندهٌ سپاه ویژهٌ حفاظت بود که حفاظت خامنه‌ای را به‌عهده داشت و قبل از آن نیز از فرماندهان سپاه پاسداران در لبنان بود. در سالهای بعد، پاسدار شمس فرماندهٌ سپاه بوسنی شد و پاسدار عروج با حفظ سمت فرماندهی پادگان آموزشی امام‌علی به فرماندهی معاونت آموزش قدس منصوب شد. فرماندهی این پادگان بعدها به‌عهدهٌ پاسدار نوروزی گذاشته شد. نوذری در سال76 جای خود را به پاسدار سرتیپ قربانی داد که تاکنون فرماندهی این پادگان را به‌عهده دارد. آموزشهای این پادگان از نظر نظامی به‌ویژه در زمینهٌ پاراتیزانی و شهری در سطح عالی (ماقبل دوره دافوس) قرار داشت. در این پادگان علاوه بر کادرهای سپاه قدس، افراد غیر ایرانی آموزش می‌بینند. از جمله مواد آموزشی این دانشگاه عبارتند از:
آموزشهای سیاسی - ایدئولوژیک، انفجار و تخریب، کار با انواع بمب‌ها، شیوهٌ کارگذاری و نحوهٌ جاسازی آنها، تیراندازی در حین حرکت با ماشین و موتور، کار با سلاحهای مختلف، کمین و ضدکمین، تعقیب و مراقبت و بدن‌سازی و جنگ تن به تن.
براساس گزارشی در 19مرداد1370 دربارهٌ معاونت آموزش و پایگاه آموزشی امام‌علی، "شمس و عروج معتقدند که پادگان به‌لحاظ کادر آموزش‌دهنده خودکفا است، مربیهای بسیار زیادی با تجارب عملیات برون مرزی در اختیار دارند، عروج نیز یکی از اساتید آموزش‌دهنده است، شمس نیز آموزش می‌دهد. در حال حاضر یک برنامهٌ عقیدتی برای کادر و مسئولین پادگان که حدود 20نفر هستند تشکیل شده و قرار است یک دورهٌ آموزش عالی نیز برای 60نفر از عناصر رسمی نیروی قدس تشکیل شود.
"در مورد آموزش غیرایرانیان نیز" خردادماه1370 یک دورهٌ آموزشی برای غیرایرانیان تمام شد، در این دوره تعداد زیادی از شیعیان کویتی دوره دیدند. بر پایهٌ همین آموزشها بود که بعداز ترور بختیار دست اندرکاران گفته بودند: "بله، اگر ما این آموزشهای این‌چنینی را تقویت کنیم، اهرمهای خوبی در سراسر دنیا خواهیم داشت".
یکی از فرماندهان سپاه قدس در مورد پادگان آموزشی امام‌علی می‌گوید:«معاونت آموزشی قدس در این پادگان یک دانشگاه جدی اطلاعات تأسیس کرد که ابتدا کادرهای سپاه قدس را آموزش داد و بعدهم نیروهای مبارز کشورهای دیگر را ... مبارزینی که اخیراً در اروپا و ژاپن مترجمین آیات شیطانی و بختیار را ترور کردند تحت فرماندهی عروج در پادگان امام‌علی آموزش دیده بودند». آموزش تروریستها در پادگان امام‌علی در طول این سالیان بی‌وقفه ادامه داشته است. در حال حاضر دست‌کم50 تن از ایادی رژیم از کشورهای عربی در 5گروه 10نفره در این پادگان آموزش تروریستی می‌بینند. این گروهها به‌دلیل حفاظت اطلاعات، طوری سازماندهی شده‌اند که از وجود یکدیگر و از محل آموزش هم مطلع نشوند.
پادگان باهنر
سپاه قدس، پادگان باهنر را در سال72 در جادهٌ چالوس، اطراف سد کرج و در نزدیکی روستای بیلوا در محلی که به باغ سرهنگ مشهور است راه‌اندازی کرد و به‌سرعت به یکی از مهمترین پادگانهای آموزشی نیروی قدس تبدیل شد. به‌جز اتباع کشورهای آسیای مرکزی که عموماً در پادگان امام‌علی آموزش می‌بینند، آموزش اتباع سایر کشورها که توسط نیروی قدس جذب می‌شوند در این پادگان صورت می‌گیرد.
مسألهٌ مخفی‌کاری و محدود نگاه‌داشتن اطلاعات افراد، در این پادگان به‌شدت رعایت می‌شود. آموزشها طوری سازمان داده شده است که افراد کمترین اطلاعات را از وضعیت یکدیگر کسب کنند، به‌عنوان مثال در سال74 که همزمان 11نفر بحرینی در این پادگان آموزش می‌دیدند، چون مأموریت یک تیم 2نفرهٌ آنها با 9نفر دیگر تفاوت داشت، دو سیستم آموزشی کاملاً مجزا برای آنها اختصاص داده بودند تا از حضور یکدیگر در این پادگان مطلع نشوند. قواعد جنگ شهری، اصول مخفی‌کاری، شیوه‌ها و تاکتیکهای جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی، اسلحه‌شناسی، بدن‌سازی و کار با مواد منفجره و سلاحهای مختلف در این پادگان آموزش داده می‌شود. علاوه بر این در پادگان باهنر به تروریستها آموزش می‌دهند که در محیطهای مختلف چگونه مأموریتشان را عملی کنند و در صورت دستگیری چگونه اطلاعات خود و بخصوص رابطه‌شان را با جمهوری اسلامی حفظ کنند. در این پادگان تروریستها علاوه بر آموزشهای نظامی و تاکتیکی، آموزشهای سیاسی و ایدئولوژیک از جمله بخشهایی از فقه و اصول حوزه آموزش می‌بینند.
اولویتهای آموزشی پادگان باهنر
اولویتهای پادگان باهنر بسته به شرایط مختلف  متفاوت است. در برخی شرایط این پادگان آموزشهای فشرده و ویژه‌یی را در دستور کار خود قرار می‌دهد. در بهار سال74 با توجه به شرایط خاص بحرین پادگان باهنر آموزش یک گروه 9نفره و یک تیم 2نفره از ایادی خود را برای انجام مأموریتهای ویژه در بحرین در دستور قرار داد. در شهریور ماه همان سال یک گروه 6نفره را به همین منظور تحت آموزشهای ویژه و فشرده قرار داد. از سال1375 آموزش مربیگری برای عناصر خارجی در دستور کار پادگان باهنر قرار گرفت. هدف این بود که مربیان جدید بتوانند در کشورهای دیگر در سطح گسترده‌تری آموزشها را پیش ببرند.
بعد از 11سپتامبر
یکی از فرماندهان پادگان باهنر بعد از 11سپتامبر در یک جلسهٌ خصوصی گفت: «بعداز 11سپتامبر، فعالیتهای ما از حساسیت بالایی برخوردار است و قرار شده تا پایین آمدن این التهابات با حساسیت بیشتر امنیتی در انتخاب نفرات برای آموزش اقدام کنیم. چون الان آمریکا  دنبال بهانه‌یی است که تلافی انفجارات را دربیاورد. اما به رغم تمام حساسیتها ما آموزشها را تعطیل نکرده‌ایم و در حال حاضر (بهمن1380) در این پادگان یک دورهٌ مربیگری برای یک گروه 22نفره از برادران عرب در جریان است که پس از پایان آموزشهایشان به محلهای خودشان برای پیاده‌کردن این آموزشها خواهند رفت».
پادگان امام صادق
پادگان امام صادق در قم،  وابسته به نیروی قدس سپاه و یکی از مراکز آموزش تروریستی این نیرو است. این پادگان در جنب پادگان تیپ 17 علی‌ابن ابی‌طالب واقع شده است و با دیوارکشی از این پادگان جدا شده است.
دراین پادگان کلیهٌ فنون تروریستی همراه با موضوعات بنیادگرایی به عناصر خارجی از جمله  مصریها، عراقیها و لبنانیها آموزش داده می‌شود.
آموزشگاه نهاوند
آموزشگاه نهاوند در 45کیلومتری نهاوند واقع است  و توسط پاسداران اداره می‌شود. در این آموزشگاه عناصر خارجی از جمله لبنانیها و افغانیها جهت مأموریتهای جاسوسی و تروریستی آموزش می‌بینند.
دانشکدهٌ بیت‌المقدس قم
از ابتدای سال69 جمهوری اسلامی برای جذب مسلمانان اهل سنت، در دفتر خامنه‌ای ارگانی به‌نام مجمع‌التقریب بین‌المذاهب اسلامی به ریاست اخوان واعظ‌زادهٌ خراسانی تشکیل داد. همزمان خامنه‌ای ارگان دیگری به‌نام مجمع جهانی اهل‌البیت به‌ریاست محمدعلی تسخیری به‌منظور جذب شیعیان سایر کشورها تشکیل داد. در حال حاضر ریاست مجمع‌التقریب را تسخیری و مجمع جهانی اهل‌البیت را علی‌اکبر ولایتی به‌عهده دارند. نیروی قدس به‌منظور آموزش عناصر خارجی با همکاری مجمع‌التقریب بین‌المذاهب اسلامی، دانشکدهٌ بیت‌المقدس را در قم دایر نمود. قبلاً به آن مجتمع بیت‌المقدس و یا آموزشگاه ملل نیز می‌گفتند. فرماندهٌ این مجتمع، پاسدار سرتیپ صادق‌نژاد از فرماندهان نیروی قدس است. در این دانشکده سرتیپ پاسدار احمد شریفی از فرماندهان تروریستی نیروی قدس که در انفجار خبر عربستان دست داشته است، مستقر می‌باشد. وی رابطهٌ فعالی با پاسدار سرتیپ احمد شریفی، فرماندهٌ سپاه ششم قدس و از دست‌اندرکاران انفجار خبر در عربستان سعودی، دارد. مجتمع در دو ارگان سازماندهی شده بود:
1) مرکز خاتم با مسئولیت شناسایی و جذب نیرو در خارج کشور
2) مرکز قائم که مسئولیت آموزش (نفرات غیر ایرانی) را به‌عهده دارد که هم آموزشهای اهل سنت و هم آموزشهای اهل تشیع را در آن ارائه می‌کنند.
==== مراکز آموزش تروریستی وزارت اطلاعات ====
وزارت اطلاعات برای آموزش‌دادن تروریستهای غیرایرانی، اغلب از پادگانها و مراکز نظامی سپاه و ارتش استفاده می‌کند. به این‌صورت که در برخی از پادگانهای ارتش و یا سپاه یک قسمت مخفی راه می‌اندازد و به تروریستهای خود در این پادگانها آموزش می‌دهد.
مرکز آموزشی لویزان
پادگان آموزشی لویزان واقع در منطقهٌ لویزان تهران، مرکز آموزشهای اطلاعات و ضداطلاعات ارتش است و مربیان آن تماماً از افسران ارشد ارتش می‌باشند. وزارت اطلاعات از این پادگان برای آموزش کادرها و تروریستهایش استفاده می‌کند. عاملان ترور کاظم رجوی بخش زیادی از آموزشهای خود را در این پادگان گذرانده بودند.
مرکز آموزشی آبیک
مرکز آموزشی شهری آبیک از سوی وزارت اطلاعات برای مانور و تمرین عملیات تروریستی  مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مرکز از سالها پیش در یک پادگان تأسیس شده است. شکل ظاهری این پادگان به صورت یک شهر است و در آن خیابان، کوچه، مغازه و منازلی (هرچند به‌صورت نیمه‌ساخته) ایجاد کرده‌اند که شکل ظاهری یک شهر را داشته باشد. مانور عملیات تروریستی را با ایجاد شرایط مشابه محل عملیات، در این مرکز انجام می‌دهند. در این مانورها از جنازه‌های بی‌صاحب به‌عنوان سوژه استفاده می‌کنند. دست اندرکاران ترور کاظم رجوی طرح ترور را در همین مرکز بارها تمرین کرده‌بودند.
مرکز آموزشی درویش
مرکز آموزشی درویش وزارت اطلاعات، در پادگان درویش، یک مرکز آموزشی نیروی انتظامی (ناجا)، واقع شده است. این پادگان در کیلومتر18 جادهٌ اهواز - ماهشهر می‌باشد. وزارت اطلاعات از سال1370 برای آموزش دادن سلاحهای شهری به تیمهای تروریستی از این مرکز استفاده می‌کند.
نفراتی که وزارت اطلاعات به این مرکز می‌فرستد عموماً در ترکیبهای دو یا سه نفره می‌باشند. وزارت اطلاعات رابطین مشخصی در این پادگان دارد و عوامل خود را به اسم کوچک و مستعار معرفی می‌نماید. نفرات وزارت اطلاعات برای رفت و آمد به این پادگان برای این‌که شناخته نشوند از خودروهای فرماندهان پادگان استفاده می‌کنند. تمرکز آموزش افراد وزارت اطلاعات در این پادگان بیشتر در روزهای آخر هفته (چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه) است که پادگان بیشتر حالت تعطیلی دارد. آسایشگاه، کلاسهای درس، سالن تیراندازی افراد وزارت اطلاعات از بقیه پادگان مستقل است و از محلهای مختص به وزارت اطلاعات استفاده دیگری نمی‌شود.
پادگان علی‌آباد قم
یکی دیگر از مراکز مورد استفادهٌ وزارت اطلاعات برای آموزش تروریستهایش پادگان علی‌آباد ارتش است. این پادگان در اتوبان تهران- قم، 40کیلومتری قم قرار دارد. وزارت اطلاعات در قسمت انتهایی پادگان منطقه‌یی را با خاکریز جدا کرده است و داخل آن محوطه‌یی برای تمرینات و آموزشهای وزارت اطلاعات به‌وجود آورده است.
 عناصر وزارت اطلاعات خمپاره‌های غول پیکر 320میلیمتری را به‌منظور هدف قرار دادن سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران در این محل آموزش دیده بودند. وزارت اطلاعات یک قبضه از این خمپاره‌ها را در 5مارس سال 1996 برای هدف قرار دادن محل اقامت مریم رجوی در پاریس، به اروپا منتقل کرد، که در یک بندر بلژیک کشف و خنثی شد. وزارت اطلاعات در یک عملیات تروریستی دفتر مجاهدین در بغداد را با سه قبضه از این خمپاره‌ها در دی ماه1375هدف قرار داد که باعث کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان عراقی شد و خسارات زیادی به آنان وارد آمد<ref>وزارت اطلاعات طی سالهای گذشته بارها مراکز مجاهدین و ارتش آزادیبخش ملی ایران در خاک عراق را با کاتیوشا مورد حمله قرار داده است.</ref>تروریستهای وزارت اطلاعات، کار با کاتیوشا را در پادگان علی‌آباد آموزش می‌بینند.
پادگان مصطفی خمینی
پادگان آموزشی مصطفی خمینی از دیگر پادگانهای آموزشی مورد استفادهٌ وزارت اطلاعات است. این پادگان در داخل  پادگان ولی‌عصر سپاه پاسداران در عشرت‌آباد تهران واقع شده است. ستاد فرماندهی نیروی هوایی سپاه در پادگان ولی‌عصر مستقر است. وزارت اطلاعات از پادگان مصطفی خمینی که آن را با دیوارهایی از پادگان ولی‌عصر جدا کرده است جهت آموزش  عناصری استفاده می‌کند که نسبت به ناشناخته‌ماندن هویتشان بسیار حساس است. در این مرکز کلیهٌ آموزشهای نظامی و اطلاعاتی شامل آموزشهای امنیتی، جاسوسی و ترور و آخرین شیوه‌های شکنجه آموزش داده می‌شود.
پادگان کُریِت کمپ اهواز
وزارت اطلاعات یک پادگان آموزشی به‌نام کریت کمپ در 40کیلومتری جادهٌ اهواز ـ ماهشهر نیز دارد. این پادگان در جنب پادگان حبیب‌اللهی سپاه پاسداران و تحت نظر آن اداره می‌شود. فرماندهٌ این پادگان  سیدعباس موسوی است که از افراد گارد جاویدان در زمان شاه بوده است. مربیان اطلاعاتی که در این پادگان به تروریستهای وزارت اطلاعات آموزش می‌دهند، عمدتاً از تهران به این مرکز می‌آیند.
مرکز آموزش غازان‌چی
مرکز آموزش غازان‌چی در نزدیکی پلیس راه غازان‌چی در سه راهی روانسر، کرمانشاه و کامیاران واقع شده است. وزارت اطلاعات از این مرکز برای آموزش تروریستهای اعزامی به عراق استفاده می‌کند.
پادگان فاتح غنی‌حسینی
این پادگان بین تهران و قم قرار دارد و محل آموزش مزدوران خارجی است. پاره‌یی از عوامل جمهوری اسلامی در ترکیه که توسط نیروی قدس و وزارت اطلاعات استخدام شده بودند، در این پادگان آموزش دیده‌اند. این تروریستها با همکاری دیپلومات‌های سفارت جمهوری اسلامی در ترورهای زیر دست داشته‌اند:
- ربودن و به قتل عضو مجاهدین علی‌اکبر قربانی در سال72
- ترور توران دورسون، روزنامه‌نگار ترک در شهریور69
- ترور اوغورمومجو، روزنامه‌نگار ترک که در بهمن71 با بمبگذاری در اتومبیلش ترور شد.
پادگان غیور اصلی
پادگان آموزشی غیور در کیلو متر30 جادهٌ اهواز - خرمشهر قرار دارد و دارای سابقهٌ طولانی در  آموزش مزدوران خارجی است. همزمان هم نیروی قدس سپاه و هم وزارت اطلاعات از این مرکز استفاده می‌کنند. این پادگان هم‌چنین یک مقر فرعی در خرمشهر دارد. در حال حاضر نفرات لشکر انصارالحسین 9بدر در این پادگان مستقر هستند.
==== سایر مراکز آموزش تروریستی ====
برخی دیگر از مراکز و پادگانهای تروریستی جمهوری اسلامی که نفرات ایرانی و غیرایرانی رژیم در آنها آموزش می‌بینند، به‌شرح زیر است:
- پادگان ابوذر واقع در قلعه‌شاهین اهواز محل آموزش تروریست جهت اعزام به عراق
- مدرسهٌ نواب صفوی در اهواز مورد استفاده  آموزشهای تئوریک
- پادگان حزب‌الله در ورامین مخصوص آموزش تروریستهایی که برای عملیات علیه مجاهدین به خاک عراق اعزام می‌شوند
-پادگان آموزشی ایذه که در نزدیکی شهر ایذه واقع شده است. یک افسر اطلاعات به‌نام هادی از طرف ادارهٌ اطلاعات اهواز در این محل به تروریستها آموزش کار با سلاح می‌دهد و یک افسر اطلاعات دیگر به‌نام نعمت کمک‌مربی است.
-پادگان امیرالمومنین در منطقه‌یی موسوم به بان‌روشان واقع در 35کیلومتری ایلام، یکی دیگر از مراکز آموزشی تروریستهاست. این پادگان متعلق به سپاه ایلام است و بسیاری از عملیات تروریستی در خاک عراق از همین‌جا سازمان داده می‌شود.
-پادگان آموزشی کوثر واقع در جادهٌ دزفول - شوشتر، یکی دیگر از مراکز آموزش تروریستی رژیم است. حسن درویش از فرماندهان سپاه در این پادگان به تروریستها آموزش می‌دهد.
گزارش مطبوعات خارجی از آموزش تروریستها در ایران
ماهنامهٌ «بررسی اطلاعاتی جینز» در شمارهٌ مارس97 (اسفند75) خود طی مقاله‌یی تحت عنوان «مدرسهٌ بمبگذاری» در بارهٌ «پایگاههای آموزشی تروریستهای بین‌المللی» در ایران می‌نویسد: «در ایران حداقل 12پایگاه توسط مدیران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره و کنترل می‌شوند که آنها نیز زیر نظر ادارهٌ اطلاعات قرار دارند. این پایگاهها مانند بسیاری دیگر استتار شده‌اند که مانند یک دهکدهٌ کوچک و یا یک مزرعه جلوه داده شوند تا از دید ماهواره‌های جاسوسی پنهان بمانند.  ...سه پایگاه، یکی  در نزدیکی همدان دیگری در  قزوین و بزرگترین پایگاه به‌نام امام‌علی که در شرق پایتخت واقع شده است در سال1996 برملا شد. پایگاه امام‌علی توجهات بسیاری از سازمانهای اطلاعاتی غرب را به‌خود جلب کرده است. به این دلیل که معتقدند این پایگاه به عنوان مرکز فرماندهی گروههای تروریستی که توسط ایران حمایت می‌شوند،عمل می‌کند.
پایگاههای ایرانیان  شلوغ‌ترین و فعالترین پایگاهها هستند که تروریستهای مجرب را آموزش می‌دهند و تخمین زده می‌شود که هر ساله بین 4000 تا 4500 فارغ‌التحصیل دارند. گفته می‌شود که بمبگذاری ساختمان گارد ملی عربستان سعودی در سال1995 و ساختمان خبر در ژوئیهٌ1996 توسط فارغ‌التحصیلان این مدارس انجام شده است. انواع آموزشهایی که در این پایگاهها داده می‌شود شامل سلاحهای سبک و نیمه‌سنگین و تکنیکهای بمبگذاریهای انتحاری و انفجارات است. در ژوئن1996 اطلاعات بحرین یک توطئه را کشف کرد که در آن 26بحرینی اعتراف کردند که آموزشهایشان را در ایران از سال1993 توسط پاسداران انقلاب اسلامی ایران گرفته‌اند…
هفته‌نامهٌ تایم در شمارهٌ  مورخ 3 دی1375 خود در مورد انفجار خبر در عربستان سعودی نوشت: «ریاض معتقد است که مدارک بسیار متقاعدکننده نشان می‌دهد اکثریت این 40نفر دستگیر شده مظنون به دست داشتن در انفجار خبر، از ایران دیدار کرده‌اند».
=== ریل اعمال جمهوری اسلامی برای تروریسم در کشورها ===
ریل کلاسیک ماشین تروریسم جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف از این قرار است:
# جذب نیرو با استفاده از انگیزه‌های مذهبی
# آموزش نیروها
# سازماندهی نیروهای آموزش‌دیده
# به خدمت گرفتن آنها در عملیات تروریستی
پاسدار مصلح که شخصاً فرماندهی انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال1983را برعهده داشت در این رابطه در مصاحبه با پیام انقلاب (نشریهٌ سپاه پاسداران) در خرداد64 به‌عنوان سومین سال اعزام به لبنان دربارهٌ اهداف سپاه رژیم در لبنان می‌گوید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول سه سال از حضور خودش در سطح لبنان سعی کرده است که حول چند محور اساسی فعالیت نماید.
محور اول فعالیت ما فعالیتهای فرهنگی و صدور انقلاب اسلامی به جامعهٌ لبنان می‌باشد....
محور کار دوم ما آموزش است. در این مرحله ما  آموزش برادران لبنانی را در دو بعد عقیدتی و نظامی شروع کرده‌ایم.... این آموزشها در چند سطح داده می‌شود. اول سطح مقدماتی است که در حسینه‌ها و مساجد است. بعد آموزشهای عمومی، و بعد آموزشهای تخصصی را برادران لبنانی فرا می‌گیرند... بیش از 40درصد کلاسها عقیدتی است...
محور سوم: سپاه در طول این مدت در لبنان به سازماندهی برادران لبنانی پرداخته است، بدین معنا که پس از طی مراحل محورهای اول و دوم که آموزش عقیدتی و نظامی است به سازماندهی افراد می‌پردازیم...
محور چهارم کار، به‌کارگیری برادران است که مراحل سه محور اول را طی کرده‌اند....»
این 4محور که مصلح به آن اشاره می‌کند محور فعالیتهای رژیم در سایر کشورها نیز می‌باشد. در برخی کشورها مانند لبنان یا در برخی مقاطع در بوسنی و سودان و... این 4مرحله با هم انجام می‌شود. اما در برخی کشورها رژیم پس از جذب افراد، آنها را با محملهای مختلف (تورهای مسافرتی و زیارتی یا سمینار...) به ایران آورده و بعداز ارزیابی توسط ارگانهای اطلاعاتی، افراد موردنظر خود را انتخاب کرده و در کمپهای آموزشی، به آنها آموزش تروریستی می‌دهد و سپس آنها را سازماندهی کرده و برای اهداف مشخص به مأموریت اعزام می‌کند
'''پروسهٌ شناسایی و عضوگیری'''
دستگاههای تروریستی رژیم اعم از نیروی قدس یا وزارت اطلاعات برای گزینش نفرات جدید به‌شدت سخت‌گیری می‌کنند. افراد ابتدا توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یا رایزن فرهنگی کاندیدا می‌شوند. آن‌گاه با راه‌اندازی یک سری تورهای مسافرتی که گردانندگان آن از نفرات اطلاعاتی رژیم هستند، نفرات مناسبتر به مأموران اطلاعاتی رژیم (از وزارت اطلاعات یا نیروی قدس) در کشور مربوطه معرفی می‌شوند. مأمور اطلاعاتی یک کار تحقیقاتی روی هرکدام از این نفرات انجام داده و پروندهٌ نفرات مربوطه را برای تهران می‌فرستد. در تهران حفاظت نیروی قدس یا وزارت اطلاعات یک نسخه از پرونده را برای قسمت تشخیص هویت وزارت اطلاعات ارسال می‌کند. سپس بعد از مشخص شدن نظر قسمت تشخیص هویت، افراد برای آموزش توسط نیروی قدس و یا وزارت اطلاعات پذیرفته می‌شوند.
موضوعات آموزشی
وزارت اطلاعات و نیروی قدس در مراکز آموزشی خود علاوه بر آموزش عقیدتی ، آموزشهای نظامی و اطلاعاتی نیز به تروریستها می‌دهد. برخی از این آموزشهای نظامی و اطلاعاتی این مراکز به شرح زیر است:
آموزشهای جاسوسی و اطلاعاتی
1ـ آموزش نفوذ در مکانهای مختلف و حساس از قبیل کارخانه‌ها، فرودگاهها، مراکز کامپیوتری و اتاق فرمان کارخانه‌های اسلحه‌سازی
2- آموزش نفوذ به جلسات، محفلها و گروههای مختلف
3ـ آموزش کار با انواع و اقسام وسایل صوتی و چگونگی ضبط صدای افراد مورد نظر
4ـ نقشه‌خوانی، مکان‌یابی و هویت‌شناسی و عکس‌برداری با دوربینهای مادون قرمز و دوربینهای معمولی
 5ـ آموزش تکنیکها و وسایل ارتباطاتی و مدیریت و کنترل ارتباطات
6-آموزش کار با دستگاههای استراق سمع و نحوهٌ کار گذاشتن و کنترل این دستگاهها
7-تعقیب و مراقبت
8-ضد تعقیب
9-عبور و مرور غیرقانونی از مرزها
آموزش تخریب
1ـ آموزش کار با تی‌ان‌تی جهت منفجرکردن ماشینها، ساختمانها و پلها
2ـ مواد انفجاری پلاستیک جهت کارگذاری تله‌های انفجاری به‌منظور ترور افراد مورد نظر
3ـ بمبهای خمیری جهت جاسازی در محلهای مناسب به منظور تخریب یا ترور
آموزش خاص ترور
1- آموزش انواع سلاحهای انفرادی
2- آموزش سلاحهایی مانند M16 و M12، یوکولُف روسی به تیمهای عملیاتی
3- آموزش جنگ تن به تن.
 4- آموزش شیوه‌های ترور افراد بدون سلاح مانند ترور از طریق شکستن گردن و ضربه‌زدن به نقاط حساس، خفه‌کردن فوری با استفاده از بعضی وسایل ابتدایی و....
5ـ آموزش عملیات شهری و تمرین روی ماکتهای عملیاتی
==== کمیتهٌ عملیات ویژه (بالاترین ارگان مجری عملیات تروریستی) ====
پس از خمینی کلیهٌ ارگانهای اطلاعاتی و نظامی و بنیادگرایی در دفتر خامنه‌ای سازمان داده شد و خامنه‌ای فرماندهی سپاه و ارتش را خود شخصاً به‌عهده گرفت و آنها را در ستاد کل نیروهای مسلح سازمان داد و جانشین فرماندهی کل قوا را که خمینی به رفسنجانی داده بود، از او پس گرفت. هم‌زمان در دفتر خامنه‌ای کمیته‌یی به نام کمیتهٌ عملیات ویژه که به اختصار، کمیتهٌ ویژه و دفتر ویژه نامیده می‌شود تکمیل شد که، ریاست آن‌را آخوند محمد حجازی عهده‌دار شد. مشاوران امور فقهی و مشاوران امور سیاسی و شماری از مقامهای کاملاً مورد اعتماد نظام در این کمیته زیر عنوان مشاوران سیاسی  حضور دارند. در جلسات کمیته در صورت لزوم برخی از سرکردگان سپاه پاسداران یا وزارت اطلاعات به‌تناسب موضوع مورد بحث شرکت می‌کنند. کمیتهٌ ویژه مسئولیت از ابتدا تا انتهای انجام عملیات تروریستی و عملیات ویژه را به‌عهده دارد که یک حلقهٌ آن به تصویب رساندن طرحهایش در شورای عالی امنیت ملی است. این کمیته، هدایت و هماهنگی و تمرکز کلیهٌ ارگانهای اطلاعاتی و تروریستی جمهوری اسلامی (وزارت اطلاعات، نیروی قدس، اطلاعات سپاه، حفاظت اطلاعات سپاه، اطلاعات و ضداطلاعات نیروهای انتظامی) را به‌عهده دارد.  جلسات کمیتهٌ عملیات ویژه در غیاب خامنه‌ای، توسط حجازی برگزار می‌شود و وی تصمیمات کمیته را به اطلاع خامنه‌ای می‌رساند. حجازی معمولاً برای پیشبرد طرحها و برنامه‌های مورد نظرش، با سطوح مختلف وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران و سایر ارگانهای سرکوب و صدور تروریسم نظام در تماس است.  از ابتدای تأسیس این نهاد سعید امامی که معاونت امنیت را در وزارت اطلاعات عهده‌دار شده بود مستقیماً‌به حجازی گزارش کار می‌داد و فلاحیان به‌خصوص در دورهٌ دوم ریاست جمهوری رفسنجانی، گزارشهای وزارت اطلاعات را به‌طور هم‌زمان به رفسنجانی و حجازی می‌داد. <ref>آخوند محمد حجازی در ابتدا در دفتر خمینی به کار اشتغال داشت. وی به همراه ریشهری و فلاحیان و سعید امامی و پورمحمدی و حسین شریعتمداری از اولین مؤسسان  وزارت اطلاعات بود.  در دورهٌ ریشهری معاونت خارجی وزارت اطلاعات را به‌عهده داشت که محور فعالیتهایش در خارج کشور و به‌خصوص فرانسه علیه مسعود رجوی بود. در سال72 پس از استقرار مریم رجوی در پاریس ، کمیتهٌ عملیات ویژه به ریاست حجازی اقدامات سیاسی و اطلاعاتی گسترده‌یی را علیه اقامت مریم رجوی در فرانسه  سازمان داد و از جمله با راه‌اندازی حرکات ایذایی علیه سفارت فرانسه، تلاش کرد این کشور را تحت فشار قرار دهد. حجازی برای مذاکره پیرامون آزادی دو قاتل دکتر کاظم رجوی از دولت فرانسه، شخصاً در رأس یک هیأت به فرانسه رفت. مجاهدین مدعی هستند طرح کشتن کشیشان و انفجار حرم امام رضا در مشهد و نسبت دادن آن به مجاهدین که از سوی وزارت اطلاعات به اجرا درآمد، متعلق به آخوند حجازی است.</ref>پورمحمدی و سعید امامی و همکارانشان اجرا کنندهٌ طرحهایی بودند که در کمیتهٌ عملیات ویژه تصویب می‌شد و حجازی به‌عنوان رئیس دفتر ویژه آنها را هدایت و رهبری می‌کرد. حجازی هم‌چنین با سلسله مراتب فرماندهی سپاه پاسداران ارتباط مستقیم داشت.           


<references />
<references />
۱٬۰۶۶

ویرایش

منوی ناوبری