کاربر:Abbas/صفحه تمرین3: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۱۱: خط ۱۱۱:
'''پایگاه اجتماعی''' یه محبوبیت و اقبال اجتماعی و استقبال مردمی از جریانات و احزاب سیاسی اطلاق می‌شود. هر جریان سیاسی و اجتماعی بنا به عملکرد خود و پایبندی به آرمان‌ها و اهداف خود در صورتی که منطبق با خواسته‌های حامعه باشد، مورد استقبال اجتماعی از جانب توده مردم قرار می‌گیرد.  
'''پایگاه اجتماعی''' یه محبوبیت و اقبال اجتماعی و استقبال مردمی از جریانات و احزاب سیاسی اطلاق می‌شود. هر جریان سیاسی و اجتماعی بنا به عملکرد خود و پایبندی به آرمان‌ها و اهداف خود در صورتی که منطبق با خواسته‌های حامعه باشد، مورد استقبال اجتماعی از جانب توده مردم قرار می‌گیرد.  


حکومت‌های دیکتاتوری بایگاه اجتماعی مخالفان و اپوزیسیون خود را مورد شیطان سازی قرار می‌دهند. هدف دیکتاتورها از شیطان سازی این است که خود را به عنوان تنها انتخاب برای مردم جا بزنند و هرگونه امیدی به تغییر را از بین ببرند. در واقع هدف آنها تثبیت حاکمیت خودشان است.
حکومت‌های دیکتاتوری بایگاه اجتماعی مخالفان و اپوزیسیون خود را مورد شیطان سازی قرار می‌دهند. هدف دیکتاتورها از شیطان سازی این است که خود را به عنوان تنها انتخاب برای مردم جا بزنند و هرگونه امیدی به تغییر را از بین ببرند.  


در دوران دیکتاتوری که امکان مراجعه به آرا عمومی وجود ندارد مشروعیت نیروها از مقاومت آنها در مقابل دیکتاتوری ناشی می‌شود. هر نیرویی که بیشتر با دیکتاتوری بجنگد مشروع است و دارای پایگاه اجتماعی است و می‌توان روی آن حساب کرد.
در شرایط برقراری دموکراسی مشروعیت هر سازمان یا حزب انقلابی برآمده از پایگاه اجتماعی اوست اما در دوران دیکتاتوری که امکان مراجعه به آرا عمومی وجود ندارد، مشروعیت نیروها از مقاومت آنها در مقابل دیکتاتوری ناشی می‌شود. هر نیرویی که بیشتر با دیکتاتور بجنگد مشروعیت بیشتری دارد و می‌توان روی آن حساب کرد.


در تاریخ ایران [[جنبش مشروطه ایران|جنبش مشروطه]] از آن‌جا که اهدافش با خواسته‌های توده مردم به جان آمده از استبداد عناصر دربار قاجار منطبق بود مورد استقبال مردم قرار گرفت. این جنبش پایگاه اجتماعی محکمی پیدا کرد و اکثریت مردم ایران به این جنبش پیوستند.  
به عنوان مثال در تاریخ ایران [[جنبش مشروطه ایران|جنبش مشروطه]] از آن‌جا که اهدافش با خواسته‌های توده مردم به جان آمده از استبداد عناصر دربار قاجار منطبق بود مورد استقبال مردم قرار گرفت. این جنبش پایگاه اجتماعی محکمی پیدا کرد و اکثریت مردم ایران به آن پیوستند.  


[[سازمان مجاهدین خلق ایران]] نیز در اثر مبارزات ضد دیکتاتوری خود در زمان [[محمدرضا پهلوی|شاه]] و پایداری رهبرانش بر آرمان‌های ضد دیکتاتوری مورد استقبال توده مردم ایران بود. بعد از پیروزی انقلاب ضد سلطنتی سازمان مجاهدین خلق ایران از یک پایگاه گسترده‌ی اجتماعی برخوردار شد، به طوری که در داخل ایران میتینگ‌های چندصد هزار نفره برگزار می‌کرد. در جریان اولین انتخابات مجلس شورای ملی بعد از انقلاب بنا به گفته عناصر وابسته به [[ولایت فقیه]] سازمان مجاهدین خلق بعد از حزب جمهوری اسلامی که دست ساز [[روح‌الله خمینی|خمینی]] بود  از نظر رای در رده دوم قرار داشت.
[[سازمان مجاهدین خلق ایران]] نیز در اثر مبارزات ضد دیکتاتوری خود در زمان [[محمدرضا پهلوی|شاه]] و پایداری رهبرانش بر آرمان‌های ضد دیکتاتوری مورد استقبال توده مردم ایران بود. بعد از پیروزی انقلاب ضد سلطنتی سازمان مجاهدین خلق ایران از یک پایگاه گسترده‌ی اجتماعی برخوردار شد، به طوری که در داخل ایران میتینگ‌های چندصد هزار نفره برگزار می‌کرد. در جریان اولین انتخابات مجلس شورای ملی بعد از انقلاب بنا به گفته عناصر وابسته به خمینی، سازمان مجاهدین خلق بعد از حزب جمهوری اسلامی که دست ساز [[روح‌الله خمینی|خمینی]] بود  از نظر رای در رده دوم قرار داشت. همچنین نشریه مجاهد که ارگان این سازمان بود بالاترین تیراژ را در میان نشریات کشور داشت.


بعد از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰جمهوری اسلامی به رهبری خمینی با حذف تمام جریان‌ها، استبداد مطلقه خود را بر جامعه مستولی کرد. ۱۲۰۰۰۰ نفر از اعضا و هواداران مجاهدین توسط جمهوری اسلامی اعدام شدند. مجاهدین به مبارزه قهر آمیز روی آوردند و اعضای آن از کشور خارج شدند. مجاهدین از ملا اجتماعی خود قطع شدند. دیگر امکانی برای سنجش میزان محبوبیت و پایگاه اجتماعی مجاهدین وجود نداشت زیرا هر سمپاتی نسبت به مجاهدین با مجازات اعدام پاسخ داده می‌شد.
بعد از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰جمهوری اسلامی به رهبری خمینی با حذف تمام جریان‌ها، استبداد مطلقه خود را بر جامعه مستولی کرد. مجاهدین به مبارزه قهر آمیز روی آوردند و برخی به مناطق مرزی رفتند. به این ترتیب مجاهدین از ملا اجتماعی خود قطع شدند و هر گونه نام بردن از آن‌ها با مجازات بسیار سنگین روبرو شد. از آن پس تا کنون امکانی برای سنجش میزان محبوبیت و پایگاه اجتماعی مجاهدین وجود نداشته است، زیرا هر سمپاتی نسبت به مجاهدین با مجازات‌های سنگین چون اعدام پاسخ داده می‌شد.


رژیم ایران شیطان سازی گسترده‌ای را علیه [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] آغاز کرد. اصلی‌ترین محور [[شیطان سازی علیه مجاهدین خلق|شیطان سازی]] رژیم ایران بر علیه مجاهدین این بود که مجاهدین در داخل ایران پایگاه ندارند. رژیم ایران به تناوب مجاهدین را وابسته به قدرتهای خارجی معرفی می‌کرد. در زمان دولت سابق عراق آنها را وابسته به عراق، و بعدها وابسته به آمریکا و انگلیس و اسرائیل و عربستان معرفی کرده است.
رژیم ایران شیطان سازی گسترده‌ای را علیه [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] آغاز کرد. اصلی‌ترین محور [[شیطان سازی علیه مجاهدین خلق|شیطان سازی علیه مجاهدین]] این است که آن‌ها در داخل ایران پایگاه ندارند. رژیم ایران به تناوب مجاهدین را وابسته به قدرت‌های خارجی معرفی می‌کند.  


مجاهدین به رغم شیطان سازی‌های جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده‌اند که به هیچ کس به جز مردم ایران وابسته نیستند و اسناد استقلال مالی آنها بارها منتشر شده است.  
تا کنون ۱۰۰ هزار نفر از اعضا و هواداران مجاهدین خلق در مبارزه با جمهوری اسلامی جان باخته‌اند. بنا به بررسی‌های آماری متوسط  هر خانوار ایرانی ۵ نفر است. به این ترتیب نزدیک به نیم میلیون نفر در ایران یکی از اقوام درجه‌ی یک خود را در رابطه با سازمان مجاهدین از دست داده و نسبت به آنان به اغلب احتمال ستپاتی دارند. در صورت محاسبه‌ی اقوام درجه دو و سه و دوستان این عدد به چند میلیون تن خواهد رسید که برای یک حزب سیاسی یک پایگاه اجتماعی کافی و عمیق به شمار می‌رود.  


۱۲۰۰۰۰ نفر از اعصای مجاهدین در مبارزه با جمهوری اسلامی جان باخته‌اند که هر کدام از آنها خانواده‌ای در ایران دارند. بنا به بررسی‌های آماری متوسط نفرات هر خانوار ایرانی ۵ نفر است که این یعنی ۶۰۰۰۰۰ نفر مخالف رژیم ایران که به سازمان مجاهدین خلق ایران سمپاتی دارند.
همچنین مجاهدین خلق در خارج از ایران سالانه گردهمایی‌های بزرگی برگزار می‌کنند که بزرگترین آنها  گردهمایی سالانه بزرگ ایرانیان است. سالانه بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی در این مراسم شرکت می‌کنند. تجمع نزدیک به ۱۰۰ هزار ایرانی در خارج از ایران در حمایت از این سازمان نشان می‌دهد که مجاهدین قادر خواهند بود آماری بسیار بالاتر را در صورت داشتن فضای دموکراتیک در ایران گردهم آورند.


مجاهدین در خارج ایران سالانه گردهمایی‌های بزرگی برگزار می‌کنند که بزرگترین آنها  گردهمایی سالانه بزرگ ایرانیان است. سالانه بیش از ۱۰۰۰۰۰ ایرانی در این مراسم شرکت می‌کنند که این گردهمایی به تنهایی نشان از پایگاه اجتماعی گستره مجاهدین دارد.
همچنین [[استراتژی مبارزه انقلابی|استراتژی]] اعلام شده مجاهدین برای سرنگونی حکومت [[ولایت فقیه]] در ایران [[کانون‌های شورشی|کانو‌ن‌های شورشی]] است. روزانه فعالیت‌های این کانون‌ها در سیمای آزادی تلویزیون ملی ایران وابسته به [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] و انبوهی از شبکه‌های اجتماعی بازتاب دارد. در [[اعتراضات دی‌‌ماه ۱۳۹۶|اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶]] و [[اعتراضات ۱۳۹۸ ایران|اعتراضات آبان ۱۳۹۸]] سران و عناصر جمهوری اسلامی به جلوداری و سازماندهی [[کانون‌های شورشی]] اعتراف کردند.
 
[[استراتژی مبارزه انقلابی|استراتژی]] اعلام شده مجاهدین برای سرنگونی حکومت [[ولایت فقیه]] در ایران [[کانون‌های شورشی|کانو‌ن‌های شورشی]] است. روزانه فعالیت‌های این کانون‌ها در سیمای آزادی تلویزیون ملی ایران وابسته به [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] و انبوهی از شبکه‌های اجتماعی بازتاب دارد. در [[اعتراضات دی‌‌ماه ۱۳۹۶|اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶]] و [[اعتراضات ۱۳۹۸ ایران|اعتراضات آبان ۱۳۹۸]] سران و عناصر جمهوری اسلامی به جلوداری و سازماندهی [[کانون‌های شورشی]] اعتراف کردند.


== مبانی پایگاه اجتماعی و نمونه‌های تاریخی ==
== مبانی پایگاه اجتماعی و نمونه‌های تاریخی ==

منوی ناوبری