کاربر:Hossein/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۱: خط ۴۱:
|وب سایت=www.mahan.aero}}
|وب سایت=www.mahan.aero}}


ماهان ایر یا هواپیمایی ماهان نام یک شرکت هواپیمایی خصوصی است که سهامداران اصلی آن فرماندهان [[سپاه پاسداران انقلاب اسلامی|سپاه پاسداران]] هستند. مؤسسه‌ی مولی الموحدین یکی از سهامداران ماهان ایر است که متعلق به سپاه پاسداران است. شرکت هواپیمایی ماهان ایر در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد و در ابتدا تنها از تهران به کرمان پرواز داشت <ref name=":0">هواپیمایی [https://www.mahan.aero/fa/mahan-air/about-mahan-air ماهان]</ref>و سپس رفته رفته پروازهای خارجی را نیز به آن افزود که طبق گزارش‌های مختلف و با تسلط سپاه پاسداران روی آن عمدتا در نقل و انتقال نیرو و سلاح از ایران به دمشق برای شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. این شرکت اگر ‌چه تحت عنوان یک مؤسسه خصوصی شروع به کار کرده و ثبت شده است، اما تمام شواهد دال بر ارتباطات گسترده آن با بالاترین مقامات حکومتی از روزهای نخست شروع کار و استفاده گسترده از امکانات حکومتی در بالاترین سطوح در راه‌اندازی و گسترش آن است. شرکت هواپیمایی ماهان ایر در سال ۲۰۱۱ به خاطر خدماتی که به سپاه پاسداران در جابجایی سلاح و مهمات برای گروه‌های تروریستی در خاورمیانه ارائه می‌کرد مورد تحریم آمریکا قرار گرفت. همچنین ماهان ایر از سال ۲۰۱۹ با ممنوعیت پرواز به آلمان و فرانسه مواجه است. شرکت هواپیمایی ماهان ایر، در جریان شیوع بیماری [[ویروس کرونا در ایران|کرونا در ایران]] متهم اصلی انتشار این ویروس است. با وجود شیوع بیماری کرونا در چین، این شرکت به دلایل نامشخصی که برخی آن را مقاصد مالی سپاه پاسداران می‌دانند، پروازهای خود به چین را قطع نکرد.  
ماهان ایر یا هواپیمایی ماهان نام یک شرکت هواپیمایی خصوصی است که سهامداران اصلی آن فرماندهان [[سپاه پاسداران انقلاب اسلامی|سپاه پاسداران]] و مؤسسه‌ی مولی الموحدین است. شرکت هواپیمایی ماهان ایر در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد و در ابتدا تنها از تهران به کرمان پرواز داشت <ref name=":0">هواپیمایی [https://www.mahan.aero/fa/mahan-air/about-mahan-air ماهان]</ref>و سپس رفته رفته پروازهای خارجی را نیز به آن افزود که طبق گزارش‌های مختلف و با تسلط سپاه پاسداران روی آن عمدتا در نقل و انتقال نیرو و سلاح از ایران به دمشق برای شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. این شرکت اگر ‌چه تحت عنوان یک مؤسسه خصوصی شروع به کار کرده و ثبت شده است، اما تمام شواهد دال بر ارتباطات گسترده آن با بالاترین مقامات حکومتی از روزهای نخست شروع کار و استفاده گسترده از امکانات حکومتی در بالاترین سطوح در راه‌اندازی و گسترش آن است. شرکت هواپیمایی ماهان ایر در سال ۲۰۱۱ به خاطر خدماتی که به سپاه پاسداران در جابجایی سلاح و مهمات برای گروه‌های تروریستی در خاورمیانه ارائه می‌کرد مورد تحریم آمریکا قرار گرفت. همچنین ماهان ایر از سال ۲۰۱۹ با ممنوعیت پرواز به آلمان و فرانسه مواجه است. شرکت هواپیمایی ماهان ایر، در جریان شیوع بیماری [[ویروس کرونا در ایران|کرونا در ایران]] متهم اصلی انتشار این ویروس است. با وجود شیوع بیماری کرونا در چین، این شرکت به دلایل نامشخصی که برخی آن را مقاصد مالی سپاه پاسداران می‌دانند، پروازهای خود به چین را قطع نکرد.  


== تأسیس و عملکرد ماهان ایر ==
== تأسیس و عملکرد ماهان ایر ==
مؤسسه مولی الموحدین که در سال ۱۳۶۶ در کرمان ثبت شد، صاحب ۱۰۰درصد سهام خط هوایی ماهان‌ایر است. مرکز تأسیس شرکت ماهان‌ایر، شهر کرمان است. اسم شرکت ماهان‌ایر ، برگرفته شده از شهر کوچکی به‌نام ماهان است که در ۳۵کیلومتری کرمان قرار دارد. اسم شرکت توسط عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد محمد خاتمی بر روی این شرکت گذاشته می‌شود.
۱۰۰ درصد سهام خط هوایی ماهان‌ ایر متعلق به مؤسسه مولی الموحدین است. مؤوسسه‌ی مولی الموحدین در سال ۱۳۶۶ در کرمان تحت عنوان یک مؤسسه‌ی خیریه آغاز به کار کرد. این مرکز به سرعت به شرکت تجاری با ده‌ها کارخانه و شرکت تبدیل شد. مرکز تأسیس شرکت ماهان‌ ایر، شهر کرمان است. اسم شرکت ماهان‌ ایر ، برگرفته شده از شهر کوچکی به‌ نام ماهان است که در ۳۵کیلومتری کرمان قرار دارد. این نام توسط توسط عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد محمد خاتمی برای آن انتخاب شده است.


از نظر زمانی، شرکت ماهان‌ایر اندکی بعد از شکل‌گیری نیروی قدس به‌عنوان ارگان خارج کشوری سپاه پاسداران، تأسیس شده است.
از نظر زمانی، شرکت ماهان‌ایر اندکی بعد از شکل‌گیری نیروی قدس به‌عنوان ارگان خارج کشوری سپاه پاسداران، تأسیس شده است.


بخش اعظم نفرات اصلی و تعیین‌کننده شرکت ماهان‌ایر از اعضای سپاه پاسداران و مشخصاً از فرماندهان نیروی قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی هستند از جمله
بخش اعظم نفرات اصلی و تعیین‌کننده شرکت ماهان‌ ایر از اعضای سپاه پاسداران و مشخصاً از فرماندهان نیروی قدس به فرماندهی [[قاسم سلیمانی]] و اکنون جانشین او هستنداز جمله مسئولان این شرکت حمید عرب نژاد خانوکی است. او متولد زرند کرمان است. وی مدیر عامل ماهانایر و از دوستان بسیار نزدیک قاسم سلیمانی بود.


حمید عرب نژاد خانوکی، که متولد زرند کرمان است، مدیر عامل این خط هوایی و از دوستان بسیار نزدیک قاسم سلیمانی است.
همچنین سرتیپ پاسدار حمید اصلانی که در ابتدا در گروه‌های ضربت سپاه پاسداران بود، متعاقباً به معاونت منابع انسانی سپاه پاسداران منصوب گردید. او همزمان، معاونت نیروی انسانی خط هوایی ماهان‌ایر را نیز به‌عهده داشت و در حال حاضر مشاور حمید عرب نژاد، مدیر عامل ماهان‌ایر است.


سرتیپ پاسدار حمید اصلانی که در ابتدا در گروه‌های ضربت سپاه پاسداران بود، متعاقباً به معاونت منابع انسانی سپاه پاسداران منصوب گردید. او همزمان، معاونت نیروی انسانی خط هوایی ماهان‌ایر را نیز به‌عهده داشت و در حال حاضر مشاور حمید عرب نژاد، مدیر عامل ماهان‌ایر می‌باشد.
حمید عسکری که تهیه غذا و کیترینگ خط هوایی ماهان‌ ایر در شرکتی به‌نام آرمان را به‌عهده‌ دارد، از فرماندهان لشکر۴۱ « ثارالله»، از نفرات نزدیک به قاسم سلیمانی بود.  


حمید عسکری که تهیه غذا و کیترینگ خط هوایی ماهان‌ایر در شرکتی به‌نام آرمان را به‌عهده‌ دارد، از فرماندهان لشکر۴۱ « ثارالله»، از نفرات نزدیک به قاسم سلیمانی است.
=== کرونولوژی شرکت ماهان‌ایر ===
 
آن‌گونه که در سایت هواپیمایی ماهان آمده است کرونولوژی خود را از بدو تاسیس اینگونه نوشته است:
=== کرونولوژی شرکت ماهان‌ایر بر اساس گزارش خودش ===
اما آن‌گونه که در سایت هواپیمایی ماهان آمده است کرونولوژی خود را از بدو تاسیس اینگونه نوشته است:


سال ۱۳۷۱:  
سال ۱۳۷۱:  


هواپیمایی ماهان به عنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی فعالیت خود را آغاز نمود
هواپیمایی ماهان به عنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی فعالیت خود را آغاز نمود.


سال ۱۳۷۲:  
سال ۱۳۷۲:  
خط ۱۷۲: خط ۱۷۰:
* از سرگیری پرواز تهران-آلماتی<ref name=":0" />
* از سرگیری پرواز تهران-آلماتی<ref name=":0" />


== ماهان‌ایر و نقش ویژه آن در تروریسم جمهوری اسلامی ==
== نقش ماهان‌ایر در تروریسم جمهوری اسلامی ==
این شرکت اگر ‌چه تحت عنوان یک مؤسسه خصوصی شروع به کار کرده و ثبت شده است، اما تمام شواهد دال بر ارتباطات گسترده آن با بالاترین مقامات حکومتی از روزهای نخست شروع کار و استفاده گسترده از امکانات حکومتی در بالاترین سطوح در راه‌اندازی و گسترش آن است.
این شرکت اگر ‌چه تحت عنوان یک مؤسسه خصوصی شروع به کار کرده و ثبت شده است، اما تمام شواهد دال بر ارتباطات گسترده آن با بالاترین مقامات حکومتی از روزهای نخست شروع کار و استفاده گسترده از امکانات حکومتی در بالاترین سطوح در راه‌اندازی و گسترش آن است.