کاربر:Sayfe/صفحه تمرین-آتنا دائمی: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۴: خط ۱۴:
[[پرونده:آتنا دائمی.PNG|جایگزین=آتنا دائمی|بندانگشتی|آتنا دائمی]]
[[پرونده:آتنا دائمی.PNG|جایگزین=آتنا دائمی|بندانگشتی|آتنا دائمی]]


آتنا دائمی و گلرخ ایرایی، دو فعال مدنی محکوم به حبس‌های بلند مدت که در شروع بهمن ۱۳۹۶ پس از ضرب و شتم
آتنا دائمی نخستین بار در پایان مهر سال ۱۳۹۳دستگیر شد.<ref name=":0" /> 


آتنا دائمی و گلرخ ایرایی، دو فعال مدنی محکوم به حبس های طولانی که هفته پیش پس از مواجه شدن با ضرب و شتم ماموران زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شدند، ضمن اعتراض به انتقالشان به زندانی که به جرائم عمومی مرتبط است، اعتراض کرده و خواستار بازگشت به زندان اوین شده اند.
آتنا، در صفحه توییتر شخصی خود نوشت که به ۷ سال زندان محکوم شده است. 
 
ماموران حکومتی هنگام دستگیری آتنا مدعی شدند « فعالیتش در شبکه‌های مجازی زیاد» بوده است.<ref>[https://web.archive.org/web/20160930173423/http://www.bbc.com/persian/iran-37510604 آتنا دائمی فعال حقوق کودک به ۷ سال زندان محکوم شد]- وب بی‌بی‌سی فارسی</ref>
 
در ۲۵ اردیبهشت ماه سال بعد قاضی محمد مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران آتنا را با اتهاماتی مانند:« تبلیغ علیه نظام»، «توهین به ولی فقیه»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۱۴سال زندان محکوم کرد. در دادگاه تجدید نظر آن حکم به ۷ سال کاهش یافت. آتنا در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ با سپردن قرار وثیقه تا پایان دوران دادرسی از زندان آزاد شد.
[[پرونده:آتنا دائمی6.JPG|جایگزین=آتنا دائمی|بندانگشتی|آتنا دائمی]]
از آذر ماه سال ۱۳۹۵ دوره محکومیت آتنا آغاز شد و در سال ۱۳۹۷ در حالی‌که محکومیت خود را در بند زنان زندان سپری می‌کرد، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران پرونده‌ی دیگری علیه وی گشوده شد،که طی آن آتنا به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه مربوطه آتنا را برای ۲ سال از عضویت در گروه‌ها و احزاب سیاسی محروم کرد. در مرحله تجدید نظر مدت ۲ سال و ۱ ماه از آن حکم علیه وی تایید و به اجرا در‌ آمد.
 
آتنا دائمی( فاطمه دائمی خشکنودهانی)، زندانی سیاسی، فعال حقوق مدنی و حقوق کودکان و از مدافعان حقوق بشر در ایران است.
 
در اسفندماه سال ۱۳۹۶ عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نسبت به شرایط زندان «نامناسب و غیربهداشتی» آتنا و گلرخ ابراهیمی ایرایی ابراز نگرانی کرد و خواهان آزادی فوری هر دوی آنها شد.
 
همچنین رییس کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا، پییر آنتونیو پانزری،‌ با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت آتنا و گلرخ قویاً ابراز نگرانی کرد و  «رفتارهای ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر‌آمیز» با آنها را در زندان شهر ری محکوم کرد. از نظر گزارشگران ویژه‌ی سازمان ملل متحد، آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی به جرم افشای «رفتارهای غیر انسانی» با آنها در زندان اوین، به زندان شهر ری منتقل شده بودند. برپایه‌ی این گزارش، رفتار با این  کنشگران حقوق نشان‌دهنده‌ی: 
 
«رویه جاری آزار و اذیت، ارعاب و به زندان انداختن افرادی است که در دفاع از حقوق بشر و حمایت از زندانیان عقیدتی در ایران فعالیت می‌کنند.»<ref name=":0">[https://www.rfi.fr/fa/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/20200702-%D8%A2%D8%AA%D9%86%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%85% آتنا دائمی مدافع حقوق کودکان با اتهامات تازه به ۲ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد- سایت آر ای اف]</ref>


<nowiki>***********************************************</nowiki>
<nowiki>***********************************************</nowiki>
آتنا دائمی – هریک حکم جدید یعنی تأیید آزادی من، تا آخرش هستم تا زنده ام
زندانی سیاسی آتنا دائمی که باید روز ۱۴ تیر ۱۳۹۹ پس از پایان یک دوره محکومیت ۵ ساله از زندان آزاد می شد، به دلیل پرونده سازی های مجدد اطلاعات سپاه پاسداران در دو دادگاه دیگر مجموعاً به ۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
این زندانی سیاسی مقاوم پس از دریافت حکم جدید دو سال حبس و ۷۴ضربه شلاق خود، در نامه ای از زندان نوشت: «من امروز بعد از پنج سال باید آزاد می شدم ولی همه می دانند تا جمهوری اسلامی هست، همه جای ایران زندان است.»
انسیه دائمی، خواهر آتنا در یک توئیت نوشت: ‌«بازجو به آتنا گفته «تو در مقابل پرونده و حکم حبس بی حس شدی و ما از این به بعد برنامه های دیگه ای برات داریم« اینجوری شده که شلاق رو هم به حکم حبس اضافه کردن.»
==== متن کامل نامه آتنا دائمی به شرح زیر است: ====
من امروز بعد از پنج سال باید آزاد می‌شدم. ولی همه می‌دانند تا جمهوری اسلامی هست، همه جای ایران زندان است. ولی من آزادم، آنقدر آزادم که مدام فکر می‌کنند با حکم جدید دادن می توانند من را زندانی کنند. من دیگر این حکم ها برایم خنده دار است، حتی همان شلاق هم!
من برای مردمی که آبان ۹۸ کشته شدند عزاداری کردم، این‌ها اتهام زدند که تو محرم بزن و برقص کردی! آره من برای مظلوم های زمانه ام عزاداری می کنم و شلاق اش را هم می خورم.  نوش جان اونی که می خواد بزنه! چون همیشه گفتن یکی بزنی دوتا می خوری.
این ها یک عمر است دارند مردم را شلاق می زنند و این شلاق در برابر اون همه گلوله ای که تو چهل سال توی قلب و مغز آدم ‌ها رفته و کشته شدند چیزی نیست؛ فدای سر خانواده های کشته‌ ها و خون‌ هایی که ریخته شده.
آنقدر این دادگاه ‌های فرمایشی و این حکم و احکام دیگه که برایم صادر کردن و می کنند مسخره است که حتی بهش فکر هم نمی کنم و اعتراض هم نخواهم کرد تا وقت داشته باشند برای پرونده سازی های دیگه ‌ای که می خوان برام باز کنند.
من امروز آزادم چون آزادی به آن طرف میله ‌ها بودن نیست و هر یک حکم جدید یعنی تأیید آزادی من، من تا آخرش هستم تا زنده‌ام.
آتنا دائمی – زندان اوین – تیر ماه ۱۳۹۹ <ref>[https://women.ncr-iran.org/fa/1399/04/17/%D8%A2%D8%AA%D9%86%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D9%85%DB%8C-%D9%87%D8%B1%DB%8C%DA%A9-%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DB%8C%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A3%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%B2/ آتنا دائمی- هر یک حکم جدید یعنی تأیید آزادی من، تا آخرش هستم تا زنده‌ام]- زنان نیروی تغییر</ref>
== اعتصاب‌ها ==
== اعتصاب‌ها ==


۱٬۲۰۱

ویرایش

منوی ناوبری