۵٬۹۰۸
ویرایش
(اصلاح سجاوندی، اصلاح املا، اصلاح نویسههای عربی) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴۴: | خط ۴۴: | ||
== خانواده و کودکی == | == خانواده و کودکی == | ||
[[پرونده:تجویدی2.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|250x250پیکسل|علی تجویدی]] | |||
علی تجویدی، موسیقیدان، آهنگساز و چهره ماندگار هنری ایران در تارخ ۱۵ آبان ۱۲۹۸، در تهران و در خانوادهای که اصالتاً اصفهانی بودند، متولد شد. پدر او هادی تجویدی، نقاش معروف آنزمان بود؛ و دانش عمیقی هم به موسیقی و ردیف ایرانی داشت. استاد نقاشی هادی تجویدی، '''[[کمالالملک]]''' و استاد موسیقی او درویش خان بزرگ بود. به همین خاطر فرزندان وی از امکانات مناسبی برای درک هنر برخوردار بودند. دو برادر بزرگتر علی تجویدی یعنی محمد و علی تجویدی، تحت تعالیم پدر به شهرت زیادی در عرصهی نقاشی رسیده بودند. اما علی تجویدی مجذوب بخش موسیقیایی پدرش شد. پدر او نیز که علاقهمندی علی را میدانست، وی را از کودکی مشق موسیقی آموخت.<ref name=":0">[https://www.notebnote.com/blog/details/4230/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت نت به نت]</ref> | علی تجویدی، موسیقیدان، آهنگساز و چهره ماندگار هنری ایران در تارخ ۱۵ آبان ۱۲۹۸، در تهران و در خانوادهای که اصالتاً اصفهانی بودند، متولد شد. پدر او هادی تجویدی، نقاش معروف آنزمان بود؛ و دانش عمیقی هم به موسیقی و ردیف ایرانی داشت. استاد نقاشی هادی تجویدی، '''[[کمالالملک]]''' و استاد موسیقی او درویش خان بزرگ بود. به همین خاطر فرزندان وی از امکانات مناسبی برای درک هنر برخوردار بودند. دو برادر بزرگتر علی تجویدی یعنی محمد و علی تجویدی، تحت تعالیم پدر به شهرت زیادی در عرصهی نقاشی رسیده بودند. اما علی تجویدی مجذوب بخش موسیقیایی پدرش شد. پدر او نیز که علاقهمندی علی را میدانست، وی را از کودکی مشق موسیقی آموخت.<ref name=":0">[https://www.notebnote.com/blog/details/4230/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت نت به نت]</ref> | ||
خط ۵۳: | خط ۵۴: | ||
=== اوج پرواز === | === اوج پرواز === | ||
[[پرونده:تجویدی7.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|علی تجویدی]] | |||
اما اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی هر سازی را که امتحان میکرد، در برخی از آنها نظیر ویولن و سه تار به کمال رسید. او پس از مدتی همزمان با یادگیری موسیقی کلاسیک ایرانی، در کلاسهای نوازندگان مطرح ویولن در سبک کلاسیک حضور مییافت. در آهنگهایی که برای آن همه خواننده ساخته بود، میتوان رد پای موسیقی غربی را هم به وضوح مشاهده کرد. علی تجویدی به واسطهی ابوالحسن صبا توانست با بزرگانی نظیر رکنالدین مختاری، اسماعیل قهرمانی، حسین طاهر زاده و… نشست و برخاست کند.<ref name=":0" /> | اما اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی هر سازی را که امتحان میکرد، در برخی از آنها نظیر ویولن و سه تار به کمال رسید. او پس از مدتی همزمان با یادگیری موسیقی کلاسیک ایرانی، در کلاسهای نوازندگان مطرح ویولن در سبک کلاسیک حضور مییافت. در آهنگهایی که برای آن همه خواننده ساخته بود، میتوان رد پای موسیقی غربی را هم به وضوح مشاهده کرد. علی تجویدی به واسطهی ابوالحسن صبا توانست با بزرگانی نظیر رکنالدین مختاری، اسماعیل قهرمانی، حسین طاهر زاده و… نشست و برخاست کند.<ref name=":0" /> | ||
خط ۵۹: | خط ۶۱: | ||
== اوج شکوفایی == | == اوج شکوفایی == | ||
[[پرونده:تجویدی معینی کرمانشاهی دلکش.JPG|جایگزین=علی تجویدی به همراه بانو دلکش و معینی کرمانشاهی|بندانگشتی|250x250پیکسل|علی تجویدی به همراه بانو دلکش و معینی کرمانشاهی]] | |||
در واقع اوج شکوفایی علی تجویدی زمانی بود که به همکاری با خواننده معروف بانو '''[[دلکش]]''' و شاعر و ترانهسرای مشهور، رحیم معینی کرمانشاهی پرداخت. این سه هنرمند ارزنده چنان وحدتی با هم داشتند که در بین سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰، ماندگارترین قطعههای موسیقی ایران را خلق کردند.<ref name=":0" /> | در واقع اوج شکوفایی علی تجویدی زمانی بود که به همکاری با خواننده معروف بانو '''[[دلکش]]''' و شاعر و ترانهسرای مشهور، رحیم معینی کرمانشاهی پرداخت. این سه هنرمند ارزنده چنان وحدتی با هم داشتند که در بین سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰، ماندگارترین قطعههای موسیقی ایران را خلق کردند.<ref name=":0" /> | ||
=== علاقه به دلکش === | === علاقه به دلکش === | ||
همسر علی تجویدی در مصاحبهای میگوید: <blockquote>«درست همان روزی که دلکش فوت کرد، کسی از لندن با او تماس گرفت؛ و چون من در خانه نبودم، با خودش صحبت کرده و خبر درگذشت او را به تجویدی داده بود. از آن روز به بعد تا سه هفته با هیچکس حرف نزد، حتی یک کلام. تازگیها حالش کمی بهتر شدهاست.»<ref>[https://teeteel.ir/ali-tajvidi.html زندگینامه علی تجویدی استاد موسیقی - دانشنامه تی تیل]</ref></blockquote> | همسر علی تجویدی در مصاحبهای میگوید: <blockquote>«درست همان روزی که دلکش فوت کرد، کسی از لندن با او تماس گرفت؛ و چون من در خانه نبودم، با خودش صحبت کرده و خبر درگذشت او را به تجویدی داده بود. از آن روز به بعد تا سه هفته با هیچکس حرف نزد، حتی یک کلام. تازگیها حالش کمی بهتر شدهاست.»<ref>[https://teeteel.ir/ali-tajvidi.html زندگینامه علی تجویدی استاد موسیقی - دانشنامه تی تیل]</ref></blockquote> | ||
[[پرونده:مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.JPG|جایگزین=مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.|بندانگشتی|300x300پیکسل|مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.]] | |||
=== همکاری با [[مرضیه]] === | === همکاری با [[مرضیه]] === | ||
خط ۷۲: | خط ۷۶: | ||
== سبک نوازندگی == | == سبک نوازندگی == | ||
علی تجویدی در رشتهی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصربهفرد بود. قدرت آرشه و تکنیک برجسته وی در بهکارگیری از ظرائف موسیقی کلاسیک مانند پوزیسیونهای بالا تا نزدیک خرک و آرشهپرانیهای ویژه و پزیکاتو- یعنی نواختن با سر انگشت بر روی سیم ساز-، و استکاتو- یعنی نواختن مقطع-، تحسینبرانگیز است.<ref>[https://www.persiansong.net/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C بیوگرافی علی تجوید - سایت پرشین سانگ]</ref> | علی تجویدی در رشتهی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصربهفرد بود. قدرت آرشه و تکنیک برجسته وی در بهکارگیری از ظرائف موسیقی کلاسیک مانند پوزیسیونهای بالا تا نزدیک خرک و آرشهپرانیهای ویژه و پزیکاتو- یعنی نواختن با سر انگشت بر روی سیم ساز-، و استکاتو- یعنی نواختن مقطع-، تحسینبرانگیز است.<ref>[https://www.persiansong.net/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C بیوگرافی علی تجوید - سایت پرشین سانگ]</ref> | ||
[[پرونده:هایده و تجویدی.jpg|جایگزین=علی تجویدی به همراه بانو هایده|بندانگشتی|242x242پیکسل|علی تجویدی به همراه بانو هایده]] | |||
=== تدریس موسیقی === | === تدریس موسیقی === | ||
خط ۸۰: | خط ۸۵: | ||
=== موسیقیدان جهانی === | === موسیقیدان جهانی === | ||
[[پرونده:تجویدی1.JPG|جایگزین=استاد علی تجویدی|بندانگشتی|238x238پیکسل|استاد علی تجویدی]] | |||
نام علی تجویدی در «دایرة المعارف رجال قرن بیستم» که توسط مؤسسه بیوگرافی آمریکا در سال ۱۹۹۸، منتشر شد، ذکر گردیده است. این کتاب بهویژه مورد استفاده افرادی قرار میگیرد که از آن به عنوان مرجع و مآخذ بزرگان امروز جهان استفاده میکنند. این بیانگر آن است که استاد علی تجویدی در ردیف موسیقیدانان طراز اول جهان قرار دارد. اما متأسفانه هیچ نامی از این هنرمند گرانقدر در رسانههای داخلی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی نیست!.<ref>[https://sutiyam.blogsky.com/1385/01/06/post-20/ زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت سوتیام]</ref> | نام علی تجویدی در «دایرة المعارف رجال قرن بیستم» که توسط مؤسسه بیوگرافی آمریکا در سال ۱۹۹۸، منتشر شد، ذکر گردیده است. این کتاب بهویژه مورد استفاده افرادی قرار میگیرد که از آن به عنوان مرجع و مآخذ بزرگان امروز جهان استفاده میکنند. این بیانگر آن است که استاد علی تجویدی در ردیف موسیقیدانان طراز اول جهان قرار دارد. اما متأسفانه هیچ نامی از این هنرمند گرانقدر در رسانههای داخلی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی نیست!.<ref>[https://sutiyam.blogsky.com/1385/01/06/post-20/ زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت سوتیام]</ref> | ||
خط ۸۶: | خط ۹۲: | ||
== پس از انقلاب ضدسلطنتی == | == پس از انقلاب ضدسلطنتی == | ||
استاد علی تجویدی فعالیت آنچنانی پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] سال ۱۳۵۷، نداشتهاست. به نقل از خود استاد تجویدی، او از جمله هنرمندانی بود که در سالهای آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سالهای پایانی عمر غیرفعال بود؛ و تنها کاری مشترک با علیاصغر شاهزیدی و تصنیفی با صدای زندهیاد '''[[محمدرضا شجریان]]''' به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد. استاد تجویدی همچنین منتخب چهارمین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۳، شناخته شد.<ref>[http://mashhadconcert.com/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C/ زندگینامه علی تجویدی - سایت مشهدکنسرت]</ref> | استاد علی تجویدی فعالیت آنچنانی پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] سال ۱۳۵۷، نداشتهاست. به نقل از خود استاد تجویدی، او از جمله هنرمندانی بود که در سالهای آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سالهای پایانی عمر غیرفعال بود؛ و تنها کاری مشترک با علیاصغر شاهزیدی و تصنیفی با صدای زندهیاد '''[[محمدرضا شجریان]]''' به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد. استاد تجویدی همچنین منتخب چهارمین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۳، شناخته شد.<ref>[http://mashhadconcert.com/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C/ زندگینامه علی تجویدی - سایت مشهدکنسرت]</ref> | ||
[[پرونده:تجویدی بستری.JPG|جایگزین=استاد علی تجویدی در حالت بستری|بندانگشتی|252x252پیکسل|استاد علی تجویدی در حالت بستری]] | |||
== درگذشت == | == درگذشت == | ||
علی تجویدی در سالهای پایانی به سرطان سخت پروستات مبتلا شد؛ و سرانجام در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴، در سن ۸۶ سالگی بدرود حیات گفت.<ref name=":0" /> | علی تجویدی در سالهای پایانی به سرطان سخت پروستات مبتلا شد؛ و سرانجام در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴، در سن ۸۶ سالگی بدرود حیات گفت.<ref name=":0" /> | ||
[[پرونده:تجویدی01.JPG|جایگزین=استاد تجویدی|بندانگشتی|252x252پیکسل|استاد تجویدی]] | |||
== آثار علی تجویدی == | == آثار علی تجویدی == |
ویرایش