خسرو شهریاری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «خسرو شهریاری، شاعر، نمایشنامه نویس، پژوهش گر و کارگردان نمایش است . او لیسان...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
خسرو شهریاری، شاعر، نمایشنامه نویس، پژوهش گر و کارگردان نمایش است . او لیسانس خود را از دانشکده ی هنرهای دراماتیک در رشته ی ادبیات نمایشی دریافت کرده، فوق لیسانس در رشته ی جامعه شناسی هنر از دانشگاه فارابی دارد و دکترا در رشته ی بازی گری، کارگردانی و نمایش از دانشگاه نیو ساوت ویلز استرلیا است. خسرو شهریاری ضمن پژوهش و تدریس، به تجربه ­های نوینی در اجرای تئاتر پست­ مدرن دســت زده و مطرح کننده­ ی شیوه­ ی تازه ­ای ­ست در بازی ­گری و اجرای نقش بر مبنای ارتباط درونی میان بازی­ گر و تماشاگر و شخصیت­ های نمایش و واقعیت و خیال. او در این رابطه کتاب زیر را به زبان انگلیسی منتشر کرده است:
{{جعبه نویسنده
| نام                    = خسرو شهریاری
| تصویر                  =
| توضیح تصویر            =
| نام اصلی              =
| زمینه فعالیت          = تئاتر
| ملیت                  = ایرانی
| تاریخ تولد            = ؟
| محل تولد              =
| والدین                =
| تاریخ مرگ              =
| محل مرگ                =
| محل زندگی              = سوئد
| مختصات محل زندگی      =
| مدفن                  =
| نام دیگر              =
| پیشه                  = [[نویسنده]]، [[منتقد]]، [[شاعر]]
| سال‌های نویسندگی        =
| همسر                  = [[گیسو شاکری]]
| شریک زندگی            =
| فرزندان                =
| تأثیرات                =
| تأثیرپذیرفته          =
| وب‌گاه                  = [http://rezabaraheni.com/ وب‌گاه رسمی]
| imdb_id                =
| soure_id              =
| جوایز حافظ            =
| جوایز                  =
}}
 
'''خسرو شهریاری'''، شاعر، نمایشنامه نویس، پژوهش گر و کارگردان نمایش است . او داری لیسانس از دانشکده ی هنرهای دراماتیک در رشته ی ادبیات نمایشی و  فوق لیسانس جامعه شناسی هنر از دانشگاه فارابی و دکترای بازی‌گری، کارگردانی و نمایش از دانشگاه نیو ساوت ویلز استرلیا است.<ref>کانون نویسندگان ایران در تبعید - [http://iwae.info/1396/10/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%AE%D8%B3%D8%B1%D9%88-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C/ کارنامه فرهنگی دکتر خسرو شهریاری]</ref> خسرو شهریاری ضمن پژوهش و تدریس، به تجربه ­های نوینی در اجرای تئاتر پست­ مدرن دســت زده و مطرح کننده­ ی شیوه­ ی تازه ­ای ­ست در بازی ­گری و اجرای نقش بر مبنای ارتباط درونی میان بازی­ گر و تماشاگر و شخصیت­ های نمایش و واقعیت و خیال. او در این رابطه کتاب زیر را به زبان انگلیسی منتشر کرده است:


A Different Approach to a Uniqueue Theatre: Tazieh in Iran (Ketab-i Arzan, 2008, 2017)
A Different Approach to a Uniqueue Theatre: Tazieh in Iran (Ketab-i Arzan, 2008, 2017)


== نوشته ها ==


نوشته ها:
==  پژوهش‌ها ==
 
کتاب نمایش (فرهنگ شخصیت ها، اصطلاح ها، تعبیرها و سبک های نمایشی، ۲ ج)<ref>[http://www.karaketab.com/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4.html نمایش نوشته خسرو شهریاری]</ref>
  پژوهش:
 
کتاب نمایش (فرهنگ شخصیت ها، اصطلاح ها، تعبیرها و سبک های نمایشی، ۲ ج)


(حدود یک دهم این کتاب را که در واقع، دایره المعارف نمایش ایران است، انتشارات امیرکبیر در سال ۱۳۶۵ در دو جلد با قطع رقعی منتشر کرد با سانسور بخش اعظم آن و با دستکاری هایی در جای جای کتاب از جمله در نام ها و به ویژه در بخش های مربوط به تعزیه. نسخه ی کامل و بدون سانسور این کتاب ، با حروف ریز، در انتشارات کتاب ارزان، استکلهم، با قطع وزیری در سال ۲۰۰۸ در ۱۳۲۱ ص متشر شد.)
حدود یک دهم این کتاب را که در واقع، دایره المعارف نمایش ایران است، انتشارات امیرکبیر در سال ۱۳۶۵ در دو جلد با قطع رقعی منتشر کرد با سانسور بخش اعظم آن و با دستکاری هایی در جای جای کتاب از جمله در نام ها و به ویژه در بخش های مربوط به تعزیه. نسخه ی کامل و بدون سانسور این کتاب ، با حروف ریز، در انتشارات کتاب ارزان، استکلهم، با قطع وزیری در سال ۲۰۰۸ در ۱۳۲۱ ص متشر شد. این کتاب به موضوع نمایش و همه زوایا و موضوعات مربوط به آن می‌پردازد. خسرو شهریاری دراین کتاب کوشیده است تا درحد ممکن به همه پرسش‌های نمایش پاسخ دهد. این کتاب بخشی از کوشش‌های چندین ساله وی برای تهیه‌ی مجموعه‌ای کامل درباره ی نمایش است. از حجم کتاب و موضوعات گوناگونی که در کتاب آورده شده، پیداست که زمانی طولانی صرف تهیه ی آن شده است.<ref>کتاب نمایش - [http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2493&artikel=2236879 رادیو سوئد]</ref>


کوشش های نافرجام، سد سال تیاتر در ایران
کوشش های نافرجام، سد سال تیاتر در ایران


(این پژوهش را انتشارات آگاه، با نام مستعار هیوا گوران، در سال ۱۳۶۰ منتشر کرد. با وجود نایاب شدن، زیر حاکمیت فاشیسم اسلامی، هرگز امکان انتشار دوباره نیافت. کتاب با همان عنوان اما، با نام اصلی نویسنده، در سوئد، بدون سانسور، در کتاب ارزان، در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۷ منتشر شد.)
(این پژوهش را انتشارات آگاه، با نام مستعار هیوا گوران، در سال ۱۳۶۰ منتشر کرد. با وجود نایاب شدن، زیر حاکمیت فاشیسم اسلامی، هرگز امکان انتشار دوباره نیافت. کتاب با همان عنوان اما، با نام اصلی نویسنده، در سوئد، بدون سانسور، در کتاب ارزان، در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۷ منتشر شد.)


پژوهش به زبان انگیسی:
پژوهش به زبان انگیسی:


A Different Approach to a Unique Theatre
A Different Approach to a Unique Theatre
خط ۲۸: خط ۵۶:
این پژوهش مبنای شیوه ی نوینی در بازی گری و اجرای نقش است با تاکید بر ارتباط درونی میان بازی گر و تماشاگر و شخصیت های نمایش و واقعیت و خیال. شیوه ای که نویسنده در تدریس و آموزش بازیگری در کارگاه نمایش و اجراهای کارش به کار می گیرد.
این پژوهش مبنای شیوه ی نوینی در بازی گری و اجرای نقش است با تاکید بر ارتباط درونی میان بازی گر و تماشاگر و شخصیت های نمایش و واقعیت و خیال. شیوه ای که نویسنده در تدریس و آموزش بازیگری در کارگاه نمایش و اجراهای کارش به کار می گیرد.


== گفتگوها ==
افسانه ی شب زنده داران (گفت و گو با حسین یوسفی، محمود یکتا، رضا عرب زاده، سعدی افشار، مصطفا عرب زاده) (این کتاب، مجموعه گفت و گوهای ست با بازی گران روحوضی و سیاه بازان قدیمی که پس از انقلاب ضد سلطنتی و به قدرت رسیدن حکومت فاشیست اسلامی در ایران، خانه نشین شدند. کتاب، پس از سال ها معطلی، در سال ۱۳۷۹، اجازه ی انتشار یافت. مقدمه ی آن همراه با پاره هایی از گفت و گوها سانسور شده بودند.


  گفت و گو:
با یاران همراه، گفت و گو با علی نصیریان
 
♠ افسانه ی شب زنده داران (گفت و گو با حسین یوسفی، محمود یکتا، رضا عرب زاده، سعدی افشار، مصطفا عرب زاده) (این کتاب، مجموعه گفت و گوهای ست با بازی گران روحوضی و سیاه بازان قدیمی که پس از انقلاب ضد سلطنتی و به قدرت رسیدن حکومت فاشیست اسلامی در ایران، خانه نشین شدند. کتاب، پس از سال ها معطلی، در سال ۱۳۷۹، اجازه ی انتشار یافت. مقدمه ی آن همراه با پاره هایی از گفت و گوها سانسور شده بودند.
 
با یاران همراه، گفت و گو با علی نصیریان


(این گفت و گو در اوایل انقلاب ضد سلطنتی انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش در برابر قدرت حاکم سر خم کرده و یک عنصر تبلیغ برای حکومت فاشیستی اسلامی ایران شود و از این حکومت جهل و جنایت پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴)
(این گفت و گو در اوایل انقلاب ضد سلطنتی انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش در برابر قدرت حاکم سر خم کرده و یک عنصر تبلیغ برای حکومت فاشیستی اسلامی ایران شود و از این حکومت جهل و جنایت پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴)


پس پشت سحر، گفت و گو با عزت الله انتظامی
پس پشت سحر، گفت و گو با عزت الله انتظامی


(این گفت و گو، اوایل انقلاب انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش در برابر قدرت حاکم زانو زده و یکی از عنصرهای تبلیغ برای حکومت اسلامی شود و از این حکومت فاشیست پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴)
(این گفت و گو، اوایل انقلاب انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش در برابر قدرت حاکم زانو زده و یکی از عنصرهای تبلیغ برای حکومت اسلامی شود و از این حکومت فاشیست پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴)


تا طلوع، گفت و گو با جمشید مشایخی
تا طلوع، گفت و گو با جمشید مشایخی


(این گفت و گو، اوایل انقلاب انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش، یکی از عنصرهای تبلیغ برای حکومت فاشیستی اسلامی شود و از این حکومت پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴)
(این گفت و گو، اوایل انقلاب انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش، یکی از عنصرهای تبلیغ برای حکومت فاشیستی اسلامی شود و از این حکومت پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴)


== نمایش‌ها ==
اسفندیار کشته شده، رستم کشته شده، گرشاسب کشته شده و پنج بازی دیگر (مجموعه ی شش بازی: اسفندیار کشته شده، رستم کشته شده، گرشاسب کشته شده؛ افسانه ی حوا و آدم، روز ششم؛ چه، چشم، واقعیت و من؛ گور بابای سیاست؛ عروس آینه؛ بودن و نبودن و افسانه ی مرغ آمین. چهار بازی از این مجموعه، بارها و بارها در استکهلم به اجرا در آمده است.) (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۷)


  نمایش نامه:
بهار ۵۷ ( مجموعه ی ۹ بازی بی کلام) (این مجموعه ی نمایش، با سانسور چهار بازی آن، در انتشارات نمایش در سال ۱۳۶۸، به چاپ رسید. کامل و بدون سانسور این کتاب، در سوئد، در کتاب ارزان در ۲۰۰۸ منتشر شد.)
 
♠ اسفندیار کشته شده، رستم کشته شده، گرشاسب کشته شده و پنج بازی دیگر (مجموعه ی شش بازی: اسفندیار کشته شده، رستم کشته شده، گرشاسب کشته شده؛ افسانه ی حوا و آدم، روز ششم؛ چه، چشم، واقعیت و من؛ گور بابای سیاست؛ عروس آینه؛ بودن و نبودن و افسانه ی مرغ آمین. چهار بازی از این مجموعه، بارها و بارها در استکهلم به اجرا در آمده است.) (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۷)
 
بهار ۵۷ ( مجموعه ی ۹ بازی بی کلام) (این مجموعه ی نمایش، با سانسور چهار بازی آن، در انتشارات نمایش در سال ۱۳۶۸، به چاپ رسید. کامل و بدون سانسور این کتاب، در سوئد، در کتاب ارزان در ۲۰۰۸ منتشر شد.)


تابستان ۶۷ (مجموعه ی پانزده بازی بی کلام) (کتاب ارزان، سوئد ۲۰۰۸)
تابستان ۶۷ (مجموعه ی پانزده بازی بی کلام) (کتاب ارزان، سوئد ۲۰۰۸)


خاکستری شب (پیوند ۱۳۵۴)
خاکستری شب (پیوند ۱۳۵۴)


خورشیدها همیشه (مجموعه پنج بازی: خورشیدها همیشه، مرگ کاکلی، ترانه ی کوچک، میلاد دختر کوچک هفتم، زخمه) (کاوش گر ۱۳۶۹)
خورشیدها همیشه (مجموعه پنج بازی: خورشیدها همیشه، مرگ کاکلی، ترانه ی کوچک، میلاد دختر کوچک هفتم، زخمه) (کاوش گر ۱۳۶۹)


شاملو، عشق، ابدیت (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۰۸)
شاملو، عشق، ابدیت (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۰۸)


کابوس های سرزمین های ویران و پنج بازی دیگر (کابوس های سرزمین های ویران، سوران، بازی سکوت، همسفر، دایره ی بسته، انتظار.) (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۰۸)
کابوس های سرزمین های ویران و پنج بازی دیگر (کابوس های سرزمین های ویران، سوران، بازی سکوت، همسفر، دایره ی بسته، انتظار.) (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۰۸)


هزار و یک شب (۱۳۵۵)
هزار و یک شب (۱۳۵۵)




  دفتر شعر:


پای تپه های زندان اوین (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۷)
== شعرها ==
پای تپه های زندان اوین (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۷)


و مواجِ شال و دامن بلند و رنگارنگت در باد (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۰)
و مواجِ شال و دامن بلند و رنگارنگت در باد (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۰)




  قصه:


بادبادک، دنیا و خانه ی من (کتاب های شکوفه، ۱۳۶۹)
==  قصه‌ها ==
بادبادک، دنیا و خانه ی من (کتاب های شکوفه، ۱۳۶۹)


باران، باران، باران (کانون پرورش، ۱۳۶۹)
باران، باران، باران (کانون پرورش، ۱۳۶۹)


دارکوب تا کی به درخت خواهد خواهد کوبید؟ (کانون پرورش، ۱۳۷۲)
دارکوب تا کی به درخت خواهد خواهد کوبید؟ (کانون پرورش، ۱۳۷۲)


دریا و ماهی قرمز (آوای کودک، ۱۳۶۹)
دریا و ماهی قرمز (آوای کودک، ۱۳۶۹)


طوطی (کانون پرورش، ۱۳۶۷)
طوطی (کانون پرورش، ۱۳۶۷)


اگر این چوب مال من بود (ترجمه و بازنویسی) (کانون پرورش، ۱۳۶۴)
اگر این چوب مال من بود (ترجمه و بازنویسی) (کانون پرورش، ۱۳۶۴)


بیگانه ای در مزرعه (مجموعه ای از قصه های مردم دنیا، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۷۴)
بیگانه ای در مزرعه (مجموعه ای از قصه های مردم دنیا، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۷۴)


پیرزن و روباه (مجموعه ای از قصه های مردم ایران، گرد آوری) (کانون پرورش، ۱۳۷۲)
پیرزن و روباه (مجموعه ای از قصه های مردم ایران، گرد آوری) (کانون پرورش، ۱۳۷۲)


سفری در تابستان (ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۶۳)
سفری در تابستان (ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۶۳)


سه افسانه ی کوتاه (مجموعه ای از قصه های مردم دنیا، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۷۰)
سه افسانه ی کوتاه (مجموعه ای از قصه های مردم دنیا، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۷۰)


ساکنان دشت ها (مجموعه ای از داستان های سرخ پوستان آمریکای شمالی، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۷۱)
ساکنان دشت ها (مجموعه ای از داستان های سرخ پوستان آمریکای شمالی، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۷۱)


سرخپوست برایم بخوان (مجموعه ای از سروده های سرخ پوستان آمریکای شمالی، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۶۹)
سرخپوست برایم بخوان (مجموعه ای از سروده های سرخ پوستان آمریکای شمالی، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۶۹)




  اجراها:


آرزو (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۱۲)
==  اجراها ==
آرزو (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۱۲)


باز امشب (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۱۹۹۳)
باز امشب (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۱۹۹۳)


بودن و نبودن (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵)
بودن و نبودن (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵)


چراغی به دستم (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۰۶)
چراغی به دستم (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۰۶)


چه کسی بر صندلی دمکراسی می نشیند؟ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۶)
چه کسی بر صندلی دمکراسی می نشیند؟ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۶)


چه، تصور، واقعیت و من (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۶)
چه، تصور، واقعیت و من (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۶)


رستاخیز، نمایش خیابانی (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۰۹ )
رستاخیز، نمایش خیابانی (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۰۹ )


سنفونی شماره ی صفر (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۰۳ ،۲۰۰۴)
سنفونی شماره ی صفر (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۰۳ ،۲۰۰۴)


سونات های مرگ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۰)
سونات های مرگ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۰)


شاملو، عشق، ابدیت (نوشته و کارگردانی خسرو شهرباری، سیدنی، استرالیا، ۲۰۰۰، استکلهم، ۲۰۱۲)
شاملو، عشق، ابدیت (نوشته و کارگردانی خسرو شهرباری، سیدنی، استرالیا، ۲۰۰۰، استکلهم، ۲۰۱۲)


ظلمت و فروغ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ،۲۰۱۳)
ظلمت و فروغ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ،۲۰۱۳)


عروسِ آینه (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ،۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱)
عروسِ آینه (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ،۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱)


ققنوس، خاکستر و آتش (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، میدان ترفلگار، لندن، ۲۰۱۷)
ققنوس، خاکستر و آتش (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، میدان ترفلگار، لندن، ۲۰۱۷)


گور بابای سیاست (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ۲۰۱۳،۲۰۱۴،۲۰۱۵)
گور بابای سیاست (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ۲۰۱۳،۲۰۱۴،۲۰۱۵)


لحظه های مانده گار، نمایش خیابانی (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، میدان ترافالگار، لندن، ۲۰۱۶)
لحظه های مانده گار، نمایش خیابانی (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، میدان ترافالگار، لندن، ۲۰۱۶)


مادران خاوران، نمایش خیابانی (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، میدان ترافالگار، لندن، ۲۰۱۷)
مادران خاوران، نمایش خیابانی (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، میدان ترافالگار، لندن، ۲۰۱۷)

نسخهٔ ‏۱۱ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۶:۳۱

الگو:جعبه نویسنده

خسرو شهریاری، شاعر، نمایشنامه نویس، پژوهش گر و کارگردان نمایش است . او داری لیسانس از دانشکده ی هنرهای دراماتیک در رشته ی ادبیات نمایشی و فوق لیسانس جامعه شناسی هنر از دانشگاه فارابی و دکترای بازی‌گری، کارگردانی و نمایش از دانشگاه نیو ساوت ویلز استرلیا است.[۱] خسرو شهریاری ضمن پژوهش و تدریس، به تجربه ­های نوینی در اجرای تئاتر پست­ مدرن دســت زده و مطرح کننده­ ی شیوه­ ی تازه ­ای ­ست در بازی ­گری و اجرای نقش بر مبنای ارتباط درونی میان بازی­ گر و تماشاگر و شخصیت­ های نمایش و واقعیت و خیال. او در این رابطه کتاب زیر را به زبان انگلیسی منتشر کرده است:

A Different Approach to a Uniqueue Theatre: Tazieh in Iran (Ketab-i Arzan, 2008, 2017)

نوشته ها

پژوهش‌ها

کتاب نمایش (فرهنگ شخصیت ها، اصطلاح ها، تعبیرها و سبک های نمایشی، ۲ ج)[۲]

حدود یک دهم این کتاب را که در واقع، دایره المعارف نمایش ایران است، انتشارات امیرکبیر در سال ۱۳۶۵ در دو جلد با قطع رقعی منتشر کرد با سانسور بخش اعظم آن و با دستکاری هایی در جای جای کتاب از جمله در نام ها و به ویژه در بخش های مربوط به تعزیه. نسخه ی کامل و بدون سانسور این کتاب ، با حروف ریز، در انتشارات کتاب ارزان، استکلهم، با قطع وزیری در سال ۲۰۰۸ در ۱۳۲۱ ص متشر شد. این کتاب به موضوع نمایش و همه زوایا و موضوعات مربوط به آن می‌پردازد. خسرو شهریاری دراین کتاب کوشیده است تا درحد ممکن به همه پرسش‌های نمایش پاسخ دهد. این کتاب بخشی از کوشش‌های چندین ساله وی برای تهیه‌ی مجموعه‌ای کامل درباره ی نمایش است. از حجم کتاب و موضوعات گوناگونی که در کتاب آورده شده، پیداست که زمانی طولانی صرف تهیه ی آن شده است.[۳]

کوشش های نافرجام، سد سال تیاتر در ایران

(این پژوهش را انتشارات آگاه، با نام مستعار هیوا گوران، در سال ۱۳۶۰ منتشر کرد. با وجود نایاب شدن، زیر حاکمیت فاشیسم اسلامی، هرگز امکان انتشار دوباره نیافت. کتاب با همان عنوان اما، با نام اصلی نویسنده، در سوئد، بدون سانسور، در کتاب ارزان، در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۷ منتشر شد.)

پژوهش به زبان انگیسی:

A Different Approach to a Unique Theatre

Taziyeh in Iran

Second edition 2017

First edition 2008

این پژوهش مبنای شیوه ی نوینی در بازی گری و اجرای نقش است با تاکید بر ارتباط درونی میان بازی گر و تماشاگر و شخصیت های نمایش و واقعیت و خیال. شیوه ای که نویسنده در تدریس و آموزش بازیگری در کارگاه نمایش و اجراهای کارش به کار می گیرد.

گفتگوها

افسانه ی شب زنده داران (گفت و گو با حسین یوسفی، محمود یکتا، رضا عرب زاده، سعدی افشار، مصطفا عرب زاده) (این کتاب، مجموعه گفت و گوهای ست با بازی گران روحوضی و سیاه بازان قدیمی که پس از انقلاب ضد سلطنتی و به قدرت رسیدن حکومت فاشیست اسلامی در ایران، خانه نشین شدند. کتاب، پس از سال ها معطلی، در سال ۱۳۷۹، اجازه ی انتشار یافت. مقدمه ی آن همراه با پاره هایی از گفت و گوها سانسور شده بودند.

با یاران همراه، گفت و گو با علی نصیریان

(این گفت و گو در اوایل انقلاب ضد سلطنتی انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش در برابر قدرت حاکم سر خم کرده و یک عنصر تبلیغ برای حکومت فاشیستی اسلامی ایران شود و از این حکومت جهل و جنایت پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴)

پس پشت سحر، گفت و گو با عزت الله انتظامی

(این گفت و گو، اوایل انقلاب انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش در برابر قدرت حاکم زانو زده و یکی از عنصرهای تبلیغ برای حکومت اسلامی شود و از این حکومت فاشیست پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴)

تا طلوع، گفت و گو با جمشید مشایخی

(این گفت و گو، اوایل انقلاب انجام گرفته است یعنی پیش از آن که این بازی گر سینما و نمایش، یکی از عنصرهای تبلیغ برای حکومت فاشیستی اسلامی شود و از این حکومت پشتیبانی کند.) (کاوش گر، ۱۳۸۴)

نمایش‌ها

اسفندیار کشته شده، رستم کشته شده، گرشاسب کشته شده و پنج بازی دیگر (مجموعه ی شش بازی: اسفندیار کشته شده، رستم کشته شده، گرشاسب کشته شده؛ افسانه ی حوا و آدم، روز ششم؛ چه، چشم، واقعیت و من؛ گور بابای سیاست؛ عروس آینه؛ بودن و نبودن و افسانه ی مرغ آمین. چهار بازی از این مجموعه، بارها و بارها در استکهلم به اجرا در آمده است.) (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۷)

بهار ۵۷ ( مجموعه ی ۹ بازی بی کلام) (این مجموعه ی نمایش، با سانسور چهار بازی آن، در انتشارات نمایش در سال ۱۳۶۸، به چاپ رسید. کامل و بدون سانسور این کتاب، در سوئد، در کتاب ارزان در ۲۰۰۸ منتشر شد.)

تابستان ۶۷ (مجموعه ی پانزده بازی بی کلام) (کتاب ارزان، سوئد ۲۰۰۸)

خاکستری شب (پیوند ۱۳۵۴)

خورشیدها همیشه (مجموعه پنج بازی: خورشیدها همیشه، مرگ کاکلی، ترانه ی کوچک، میلاد دختر کوچک هفتم، زخمه) (کاوش گر ۱۳۶۹)

شاملو، عشق، ابدیت (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۰۸)

کابوس های سرزمین های ویران و پنج بازی دیگر (کابوس های سرزمین های ویران، سوران، بازی سکوت، همسفر، دایره ی بسته، انتظار.) (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۰۸)

هزار و یک شب (۱۳۵۵)


شعرها

پای تپه های زندان اوین (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۷)

و مواجِ شال و دامن بلند و رنگارنگت در باد (کتاب ارزان، سوئد، ۲۰۱۰)


قصه‌ها

بادبادک، دنیا و خانه ی من (کتاب های شکوفه، ۱۳۶۹)

باران، باران، باران (کانون پرورش، ۱۳۶۹)

دارکوب تا کی به درخت خواهد خواهد کوبید؟ (کانون پرورش، ۱۳۷۲)

دریا و ماهی قرمز (آوای کودک، ۱۳۶۹)

طوطی (کانون پرورش، ۱۳۶۷)

اگر این چوب مال من بود (ترجمه و بازنویسی) (کانون پرورش، ۱۳۶۴)

بیگانه ای در مزرعه (مجموعه ای از قصه های مردم دنیا، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۷۴)

پیرزن و روباه (مجموعه ای از قصه های مردم ایران، گرد آوری) (کانون پرورش، ۱۳۷۲)

سفری در تابستان (ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۶۳)

سه افسانه ی کوتاه (مجموعه ای از قصه های مردم دنیا، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۷۰)

ساکنان دشت ها (مجموعه ای از داستان های سرخ پوستان آمریکای شمالی، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۷۱)

سرخپوست برایم بخوان (مجموعه ای از سروده های سرخ پوستان آمریکای شمالی، ترجمه) (کانون پرورش، ۱۳۶۹)


اجراها

آرزو (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۱۲)

باز امشب (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۱۹۹۳)

بودن و نبودن (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵)

چراغی به دستم (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۰۶)

چه کسی بر صندلی دمکراسی می نشیند؟ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۶)

چه، تصور، واقعیت و من (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۶)

رستاخیز، نمایش خیابانی (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۰۹ )

سنفونی شماره ی صفر (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، سیدنی، ۲۰۰۳ ،۲۰۰۴)

سونات های مرگ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم، ۲۰۱۰)

شاملو، عشق، ابدیت (نوشته و کارگردانی خسرو شهرباری، سیدنی، استرالیا، ۲۰۰۰، استکلهم، ۲۰۱۲)

ظلمت و فروغ (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ،۲۰۱۳)

عروسِ آینه (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ،۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱)

ققنوس، خاکستر و آتش (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، میدان ترفلگار، لندن، ۲۰۱۷)

گور بابای سیاست (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، استکهلم ۲۰۱۳،۲۰۱۴،۲۰۱۵)

لحظه های مانده گار، نمایش خیابانی (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، میدان ترافالگار، لندن، ۲۰۱۶)

مادران خاوران، نمایش خیابانی (نوشته و کارگردانی خسرو شهریاری، میدان ترافالگار، لندن، ۲۰۱۷)