فریدون ژورک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۰۳: خط ۱۰۳:
تاسیس شرکت های تولید فیلم
تاسیس شرکت های تولید فیلم


   اولین شرکتی که توسط فریدون ژورک با مشارکت و همیاری رضا نورسته فر، و  محمود زریباف، تاسیس گردید، اسکارفیلم نام داشت،این کمپانی بعد از نمایش فیلم دختر کدخدا راه اندازی شد،که اولین محصول آن فیلمی بود، به نام '''خوشگل و قهرمان'''، این فیلم براساس فیلمنامه ای ازفریدون ژورک ساخته شد، که اولین کار مستقل او در زمینه کارگردانی فیلمبرداری بود و نمایش آن با اقبال نسبی زمان خود مواجه گردید.بنا به توافق قبلی، در تیتراژ تمامی تولیدات بعدی این کمپانی هم، نام رضا نورسته فر ومحمود زریباف به عنوان تهیه کننده وبه جای سرمایه گذارازعنوان '''اسکارفیلم تقدیم می کند''' استفاده می شد.                   بعد ازموفقیت چشم گیروجنجالی فیلم تکخال که پنجمین کارمستقل فریدون ژورک دراین کمپانی بود، ودر نوروز سال 1348 درسراسرسینماهای ایران به نمایش گذارده شد، ژورک اقدام به تاسیس کمپانی دیگری کرد به نام '''سازمان سینمائی ژورک'''، که کل سهام آن متعلق به خودش بود،  این کمپانی علاوه برتولید فیلم های متعددی که تا قبل ازملا خورشدن انقلاب توسط آخوند ها به تولید آنها مشغول بود،   مرکزپخشی نیز جهت توزیع فیلم درسینماهای سراسرکشورایجاد کرد. دراین کمپانی نیز، بنا به سیاق گذشته، جهت پرهیز ازتکرارنام ژورک با عناوین مختلف درتیتراژفیلم ها، عنوان تهیه کننده، با موافقت آقای احمد قدکچیان که علاوه برایفای نقش دربعضی ازفیلم ها، سرپرستی دفتری کمپانی رانیز عهده داربود، به ایشان اختصاص داده شد وعنوان '''سازمان سینمائی ژورک تقدیم می کند'''،جایگزین تولید کننده، فیلم های تولیدی این کمپانی گردید
   اولین شرکتی که توسط فریدون ژورک با مشارکت و همیاری رضا نورسته فر، و  محمود زریباف، تاسیس گردید، اسکارفیلم نام داشت،این کمپانی بعد از نمایش فیلم دختر کدخدا راه اندازی شد،که اولین محصول آن فیلمی بود، به نام '''خوشگل و قهرمان'''، این فیلم براساس فیلمنامه ای ازفریدون ژورک ساخته شد، که اولین کار مستقل او در زمینه کارگردانی و فیلمبرداری بود و نمایش آن با اقبال نسبی زمان خود مواجه گردید.بنا به توافق قبلی، در تیتراژ تمامی تولیدات بعدی این کمپانی هم، نام رضا نورسته فر و محمود زریباف به عنوان تهیه کننده و به جای سرمایه گذار از عنوان '''اسکارفیلم تقدیم می کند''' استفاده می شد. بعد از موفقیت چشم گیر و جنجالی فیلم تکخال که پنجمین کار مستقل فریدون ژورک دراین کمپانی بود، و در نوروز سال 1348 در سراسر سینماهای ایران به نمایش گذارده شد، ژورک اقدام به تاسیس کمپانی دیگری کرد به نام '''سازمان سینمائی ژورک'''، که کل سهام آن متعلق به خودش بود،  این کمپانی علاوه بر تولید فیلم های متعددی که تا قبل از ملاخورشدن انقلاب توسط آخوند‌ها به تولید آنها مشغول بود، مرکز پخشی نیز جهت توزیع فیلم در سینماهای سراسر کشور ایجاد کرد. دراین کمپانی نیز، بنا به سیاق گذشته، جهت پرهیز از تکرار نام ژورک با عناوین مختلف در تیتراژ فیلم ها، عنوان تهیه کننده، با موافقت آقای احمد قدکچیان که علاوه برایفای نقش دربعضی ازفیلم ها، سرپرستی دفتری کمپانی را نیز عهده داربود، به ایشان اختصاص داده شد و عنوان '''سازمان سینمائی ژورک تقدیم می کند'''،جایگزین تولید کننده، فیلم های تولیدی این کمپانی گردید.


سال 1354. تاسیس شرکت پاناسیت
سال 1354. تاسیس شرکت پاناسیت


فریدون ژورک با حفظ استقلال تولید سازمان سینمائی ژورک، به پیشنهاد نصرت الله وحدت ( مدیرعامل '''شرکت فیلمسازی نقش جهان''') ومشارکت رضا نورسته فرومحمود زریباف ( '''اسکارفیلم''' ) ورضا شیبانی (مدیرعامل '''تینا فیلم''' ) اقدام به ایجاد شرکت جدیدی کردند، به نام پاناسیت، که عمده ترین مرکز پخش فیلم ایران تا آن زمان بود،  پنجاه درصد سهام این شرکت متعلق به فریدون ژورک وپنجاه درصد دیگربرطبق توافق قبلی درمالکیت رضا نورسته فرومحمود زریباف قرارگرفت، ولی امتیازنصرت الله وحدت و رضا شیبانی درپاگیری چنین شرکتی،  تامین منافع ایشان ازطریق پخش صحیح فیلم های تولیدی این شرکت ها بود، که درگذشته، همواره با مافیای صاحبان سینما های نمایش دهنده، خاصه دراستان ها وشهرستان های دورافتاده سراسرکشوردرگیربودند.                                                                              گستردگی این کمپانی وحجم فیلم هائی که جهت پخش دراختیارداشت، هیئت مدیره را برآن داشت تا برای ایجادامکانات وفضائی مستقل جهت تولید بیشتر،اقدام به تاسیس یک استودیوفیلمسازی وصدا گذاری نمایند البته با توجه به اینکه، سهام دارعمده این کمپانی، فریدون ژورک، دررشته های مختلف فنی امورسینمائی ازتخصص قابل ملاحظه ای برخورداربود،  درپی چنین تصمیمی، استودیو دماوند را که سال ها درزمینه دوبله فیلم های خارجی فعال بود وجدیدا به لحاظ رکود این حرفه،  به صورتی محدود ناچاربه صداگذاری چند فیلم ایرانی شده بود، طی مذاکراتی برای شرکت پاناسیت خریداری کردند                             شرکت پاناسیت تا فبل ازپیروزی انقلاب ضد سلطنتی، با توجه به توان وامکان فراوانی که پیدا کرده بود، توانست طی سه سال چندین فیلم تولید کند، که مطرح ترین آنها، فیلم '''فریاد زیرآب''' بود،  تصمیم برای تهیه این فیلم را با سرمایه گذاری شرکت پاناسیت، ازپیش تولید تا پایان فیلمبرداری، تدوین،  اجرای کلیه امور فنی، صداگذاری وچاپ کپیه های اصلی، توسط فریدون ژورک گرفته شد،   این فیلم اولین کارنمایشی از هنرمند آوازخوان، داریوش اقبالی بود،   که پس ازرهائی اززندان رژیم ستم شاهی، دراوج شهرت و محبوبیت قرارداشت واین مهم، یکی ازدلایل اقبال چشم گیرعمومی ازفیلم شد.  
فریدون ژورک با حفظ استقلال تولید سازمان سینمائی ژورک، به پیشنهاد نصرت الله وحدت ( مدیرعامل '''شرکت فیلمسازی نقش جهان''') و مشارکت رضا نورسته فر و محمود زریباف ( '''اسکارفیلم''' ) و رضا شیبانی (مدیرعامل '''تینا فیلم''' ) اقدام به ایجاد شرکت جدیدی کردند، به نام پاناسیت، که عمده ترین مرکز پخش فیلم ایران تا آن زمان بود. پنجاه درصد سهام این شرکت متعلق به فریدون ژورک و پنجاه درصد دیگر بر طبق توافق قبلی در مالکیت رضا نورسته فر و محمود زریباف قرارگرفت، ولی امتیاز نصرت الله وحدت و رضا شیبانی در پاگیری چنین شرکتی، تامین منافع ایشان ازطریق پخش صحیح فیلم های تولیدی این شرکت ها بود، که درگذشته، همواره با مافیای صاحبان سینماهای نمایش دهنده، به ویژه در استانها و شهرستانهای دورافتاده سراسر کشور درگیربودند. گستردگی این کمپانی و حجم فیلم هایی که جهت پخش در اختیارداشت، هیأت مدیره را برآن داشت تا برای ایجاد امکانات و فضایی مستقل جهت تولید بیشتر، اقدام به تاسیس یک استودیوی فیلمسازی و صداگذاری نمایند. البته با توجه به اینکه، سها‌مدار عمده این کمپانی، فریدون ژورک، در رشته های مختلف فنی امور سینمائی ازتخصص قابل ملاحظه ای برخوردار بود، در پی چنین تصمیمی، استودیو دماوند را که سال ها در زمینه دوبله‌ی فیلم های خارجی فعال بود و به تازگی به خاطر رکود این حرفه، به صورتی محدود ناچار به صداگذاری چند فیلم ایرانی شده بود، طی مذاکراتی برای شرکت پاناسیت خریداری کردند.


  دراین فیلم هم برسیاق گذشته، نام رضا نورسته فر ومحمود زریباف به عنوان تهیه کننده وبه جای سرمایه گذار، عنوان شرکت پاناسیت تقدیم می کند، نوشته شد.                  
شرکت پاناسیت تا فبل ازپیروزی انقلاب ضد سلطنتی، با توجه به توان و امکان فراوانی که پیدا کرده بود، توانست طی سه سال چندین فیلم تولید کند، که مطرح ترین آنها، فیلم '''فریاد زیرآب''' بود، تصمیم برای تهیه این فیلم را با سرمایه گذاری شرکت پاناسیت، از پیش تولید تا پایان فیلمبرداری، تدوین، اجرای کلیه امور فنی، صداگذاری و چاپ کپیه های اصلی، توسط فریدون ژورک گرفته شد، این فیلم اولین کار نمایشی از هنرمند آوازخوان، '''داریوش اقبالی''' بود، که پس از رهائی از زندان رژیم ستم شاهی، دراوج شهرت و محبوبیت قرارداشت و این مهم، یکی ازدلایل اقبال چشم گیرعمومی ازفیلم شد.  


  اعتصابات وتظاهرات سراسری انقلاب،بخصوص آتش زدن سینماهای کشور، که به دستورآخوندها انجام می گرفت، باعث رکود شدیدی درتولید ونمایش فیلم های سینمائی ومشگل مالی شرکت شد که به ناچاربنا بدرخواست نورسته فروزریباف، به ادامه فعالیت های شرکت پاناسیت پایان داده شد     
  دراین فیلم هم برسیاق گذشته، نام رضا نورسته فر و محمود زریباف به عنوان تهیه کننده و به جای سرمایه گذار، عنوان شرکت پاناسیت تقدیم می کند، نوشته شد.                  


درتقسیم بندی مایملک شرکت، استودیوخریداری شده به فریدون ژورک واگذارگردید که این استودیو،   تا چندین سال بعد ازپیروزی انقلاب با نام استودیو ژورک بکارخود ادامه می داد.
  اعتصابات و تظاهرات سراسری انقلاب، به خصوص آتش زدن سینماهای کشور، که به دستور آخوندها انجام می گرفت، باعث رکود شدیدی در تولید و نمایش فیلم های سینمایی و مشکل مالی شرکت شد که به ناچار بنا به درخواست نورسته فر و زریباف، به ادامه فعالیت های شرکت پاناسیت پایان داده شد.  
 
در تقسیم بندی اموال شرکت، استودیوی خریداری شده به فریدون ژورک واگذار‌گردید که این استودیو، تا چندین سال بعد از پیروزی انقلاب با نام استودیو ژورک به کارخود ادامه می داد.


انحلال سازمان سینمائی ژورک
انحلال سازمان سینمائی ژورک


 دوفیلم '''تکیه برباد''' و'''نفس بریده''' که تولید آنها، توسط سازمان سینمائی ژورک، دراواخرسال 1356 شروع وفیلمبرداری شان تا اوایل سال 1357طول کشیده بود، بجهت مسائل انقلاب، امورفنی وآماده سازی آن ها تا پایان اختشاشات ودایرشدند مجدد سینما ها به تعویق افتاد، بعد ازپیروزی انقلاب، ابتدا فیلم '''تکیه برباد''' و چند'''ی''' بعد '''نفس بریده'''، توسط فریدون ژورک تدوین وبا سپری شدن مراحل امورفنی آماده نمایش گردید. این دوفیلم، خاصه فیلم تکیه برباد، جزء معدود تولیدهای سینمائی قبل ازانقلاب بودند که درسال 1358 و 59 درسینماهای درجه یک شمال شهر، به نمایش گذاشته شدند، سینماهائی که تا آن زمان مطلقا دراختیار فیلم های دوبله شده خارجی قرارداشت،   استقبال عمومی ازاین دوفیلم، عاملی شد تا رژیم نوپای آخوندها نمایش آن ها را درسراسرکشورممنوع اعلام کند واین ممنوعیت،   سرفصلی شد برای توقیف وسانسورنه تنها فیلم های سینمائی، هرنوع اثردیگرهنری وادبی که درخدمت اهداف وسیاست ایدئولوژیکی حاکمیت آخوندی نباشد. 
 دو فیلم '''تکیه برباد''' و'''نفس بریده''' که تولید آنها، توسط سازمان سینمائی ژورک، در اواخر سال 1356 شروع و فیلمبرداری‌شان تا اوایل سال 1357 طول کشیده بود، به خاطر مسائل انقلاب، امور فنی و آماده سازی آنها تا پایان اغتشاشات و دائر شدن مجدد سینما ها به تعویق افتاد. بعد ازپیروزی انقلاب، ابتدا فیلم '''تکیه برباد''' و چند'''ی''' بعد '''نفس بریده'''، توسط فریدون ژورک تدوین و با سپری شدن مراحل امور فنی آماده نمایش گردید. این دو فیلم، به ویژه فیلم تکیه برباد، جزء معدود تولیدهای سینمایی قبل از انقلاب بودند که درسال 1358 و ۱۳۵۹ در سینماهای درجه یک شمال شهر، به نمایش گذاشته شدند. سینماهایی که تا آن زمان مطلقا دراختیار فیلم های دوبله شده خارجی قرارداشت. استقبال عمومی از این دو فیلم، عاملی شد تا رژیم نوپای آخوندها نمایش آن ها را در سراسر کشور ممنوع اعلام کند و این ممنوعیت، سرفصلی شد برای توقیف و سانسور. نه تنها فیلم های سینمایی، هرنوع اثر دیگر هنری و ادبی که درخدمت اهداف وسیاست ایدئولوژیکی حاکمیت آخوندی نباشد. 
 
در ادامه این فعالیت‌ها، ژورک سازمانی سینمایی با عنوان «ژورک» و شرکتی سینمایی با عنوان «پاناسیت» را هم در دوران فعالیتش تأسیس کرده‌است.<ref>فیلسین - [https://filcin.com/person/55971/فریدون-ژورک فریدون ژورک]</ref>


خود وی گفته‌است: <blockquote>«سال ۱۳۴۲ اولین فیلم سینمائی‌ام را ساختم به‌عنوان فیلم‌بردار، در مقام فیلم‌بردار و سال بعدش در مقام فیلمبردار و بعد اولین فیلم من که باجنجال عمومی مواجه شد مورد تشویق خیلی از مردم قرار گرفت و یکی از پرفروش‌ترین فیلمهای تاریخ سینماست، فیلمی بود به‌نام (تک خال) که این فیلم در سال ۱۳۴۸ در تهران نمایش داده شد.»<ref name=":0">بهار ایران - [http://iran-spring.org/fa/op-ed/author/1058-فریدونژورک فریدون ژورک]</ref></blockquote>وی در دوران فعالیت هنری خود با بسیاری از چهره‌های سرشناس سینمای ایران مثل همسرش مرجان و فردین و بهروز وثوقی و بیک‌ایمانوردی همکاری داشته‌است.
وی در دوران فعالیت هنری خود با بسیاری از چهره‌های سرشناس دیگر سینمای ایران مثل همسرش مرجان و فردین و بهروز وثوقی و بیک‌ایمانوردی همکاری داشته‌است.


== فعالیت‌های سیاسی ==
== فعالیت‌های سیاسی ==
دراین مورد،   ترجیحا اشاره ای خواهیم داشت، به بخشی ازسخنان فریدون ژورک که درچندین مصاحبه با رسانه های خارج ازکشور، به روشنی توضیح داده است.        
دراین مورد، ترجیحا اشاره ای خواهیم داشت، به بخشی ازسخنان فریدون ژورک که در چندین مصاحبه با رسانه های خارج ازکشور، به روشنی توضیح داده است.        <blockquote>فریدون ژورک:  علیرغم اهدافی که ملت به پا خاسته ایران، برای تحقق آن، از 28 مرداد سال 1332 تا 22بهمن1357 به قیمت خون هزاران فرزند برومندش بها داده بود، می رفت تا گرفتار حاکمیتی شود که این بار با تزویر و نیرنگ آخوندی، به نام شریعت ودین ومذهب، با چماق تکفیر، قصد جان آزادیخواهانی را کرده بودند که سالیان درازی، برای آزادی ورهائی از تحجر و واپسگرائی درمبارزه بودند.  هنوزدرگوشم طنین اندازاست،    صدای بانوانی، که درتظاهرات سال 1358، علیه حجاب اجباری، فریاد می زدند و، درآن مقطع زمانی، تنها مورد حمایت سازمان مجاهدین خلق، واقع شدند.</blockquote>به یاد دارم، مخالفت رهبری سازمان مجاهدین خلق را، با قانون اساسی خود ساخته خمینی و   اصل ولایت فقیه، که درحقیقت استمرار یک حکومت خون ریزمذهبی بود.      بیاد دارم سرکوبی وحشیانه راهپیمائی مسالمت آمیزهزاران مجاهد وهوا دران این جریان آزادی خواه را که توسط مزدوران خمینی، درکف خیابان های تهران به خاک وخون کشیده شد.          
 
فریدون ژورک:  علارقم اهدافی که ملت به پا خاسته ایران، برای تحقق آن، از28 مرداد سال1332 تا 22بهمن1357 به قیمت خون هزاران فرزند برومندش بها داده بود، می رفت تا گرفتار حاکمیتی شود که اینباربا تزویرونیرنگ آخوندی،    بنام شریعت ودین ومذهب، با چماق تکفیر، قصد جان آزادیخواهانی را کرده بودند که سالیان درازی، برای آزادی ورهائی از تحجر و واپسگرائی درمبارزه بودند.  هنوزدرگوشم طنین اندازاست،    صدای بانوانی، که درتظاهرات سال 1358، علیه حجاب اجباری، فریاد می زدند و، درآن مقطع زمانی، تنها مورد حمایت سازمان مجاهدین خلق، واقع شدند.
 
به یاد دارم، مخالفت رهبری سازمان مجاهدین خلق را، با قانون اساسی خود ساخته خمینی و   اصل ولایت فقیه، که درحقیقت استمرار یک حکومت خون ریزمذهبی بود.      بیاد دارم سرکوبی وحشیانه راهپیمائی مسالمت آمیزهزاران مجاهد وهوا دران این جریان آزادی خواه را که توسط مزدوران خمینی، درکف خیابان های تهران به خاک وخون کشیده شد.          


به یاد دارم، اعدام های گروهی جوانان دختروپسری را،   که حتی درشکنجه گاهای رژیم، لب بازنکردند و حتی حاضربه افشای نامشان هم نشدند.  چرا نبایستی من ویا هرانسان آزاده ای،ازچنین جریانی هواداری نکند، من باهواداری ازسازمان مجاهدین خلق ایران، برای کسب آزادی به سرقت رفته ملتی که سالیان درازی است، برای رسیدن به آزادی وتجدد می جنگد، مشارکتی فعال داشتم ودارم.  
به یاد دارم، اعدام های گروهی جوانان دختروپسری را،   که حتی درشکنجه گاهای رژیم، لب بازنکردند و حتی حاضربه افشای نامشان هم نشدند.  چرا نبایستی من ویا هرانسان آزاده ای،ازچنین جریانی هواداری نکند، من باهواداری ازسازمان مجاهدین خلق ایران، برای کسب آزادی به سرقت رفته ملتی که سالیان درازی است، برای رسیدن به آزادی وتجدد می جنگد، مشارکتی فعال داشتم ودارم.  
خط ۱۴۲: خط ۱۳۸:
فریدون ژورک به گفته خودش بعد از انقلاب ضدسلطنتی و زمانی که دیده‌است که [[سازمان مجاهدین خلق ایران|مجاهدین خلق]] به [[قانون اساسی جمهوری اسلامی]] و [[ولایت فقیه]] رای نداده‌اند هوادار مجاهدین خلق می‌شود و به زندان می‌افتد و در زندان به آشنایی بیشتری با آنان می‌رسد.<ref name=":2" />
فریدون ژورک به گفته خودش بعد از انقلاب ضدسلطنتی و زمانی که دیده‌است که [[سازمان مجاهدین خلق ایران|مجاهدین خلق]] به [[قانون اساسی جمهوری اسلامی]] و [[ولایت فقیه]] رای نداده‌اند هوادار مجاهدین خلق می‌شود و به زندان می‌افتد و در زندان به آشنایی بیشتری با آنان می‌رسد.<ref name=":2" />


بعد از آزادی از زندان مجدداً در صنعت فیلم‌سازی مشغول می‌شود تا این‌که در سال ۱۳۶۵ از طرف وزارت ارشاد به استودیوی وی حمله شده و همه فیلمهای وی را برده و آتش می‌زنند.<ref name=":0" />
بعد از آزادی از زندان مجدداً در صنعت فیلم‌سازی مشغول می‌شود تا این‌که در سال ۱۳۶۵ از طرف وزارت ارشاد به استودیوی وی حمله شده و همه فیلمهای وی را برده و آتش می‌زنند.<ref name=":0">بهار ایران - [http://iran-spring.org/fa/op-ed/author/1058-فریدونژورک فریدون ژورک]</ref>


ژورک سپس به آمریکا رفت و در آنجا با هواداران سازمان مجاهدین و [[شورای ملی مقاومت ایران|شورای ملی مقاومت]] ارتباط مستقیم پیدا کرد و در بسیاری از مراسم آنان شرکت کرده و به حمایت علنی از آنان پرداخت.
ژورک سپس به آمریکا رفت و در آنجا با هواداران سازمان مجاهدین و [[شورای ملی مقاومت ایران|شورای ملی مقاومت]] ارتباط مستقیم پیدا کرد و در بسیاری از مراسم آنان شرکت کرده و به حمایت علنی از آنان پرداخت.

نسخهٔ ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۸، ساعت ۰۷:۴۵

فریدون ژورک
فریدون ژورک.jpg
زادروز۳۱ اردیبهشت ۱۳۲۰
تهران
نام‌های دیگرمهدی ژورک
پیشهکارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، بازیگر
شناخته‌شده برایصنعت فیلم در ایران
جنبشهوادار سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ایران
شریک زندگیمرجان

فریدون ژورک با نام هنری مهدی ژورک سی ویکم اردیبهشت ماه سال ۱۳۲۰، درمحله عباسی، واقع درخیابان قزوین تهران، به دنیا آمد. نام فریدون را دائی او، احمد قدکچیان که یکی ازهنرپیشگان مطرح آن زمان بود برایش انتخاب کرد ولی، اداره ثبت احوال شناسنامه اورا به درخواست پدرش (حسین) که با درجه گروهبانی درشهربانی ( نیروی انتظامی ) کشورخدمت می کرد، با نام مهدی صادرنمود، این نام تنها دراسناد ومدارک رسمی برایش کاربرد داشت.فریدون ژورک، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، تدوین‌گر، فیلم‌بردار، صدابردار، صداگذار، ترانه‌سرا و بازیگر ایرانی است.

وی همسر مرجان خواننده معروف ایرانی و هم‌اکنون ساکن آمریکا است.[۱]

دوران کودکی و نوجوانی

مهدی( فریدون ) ژورک، دوران ابتدائی را دردبستان های صائب ونظامی ودوران دبیرستان را تا مرحله نهائی، دردبیرستان های ابومسلم و ایران گذراند.  

 ژورک تا ده سالگی تعطیلات تابستانی مدارس را درحجره فرش فروشی پدربزرگش،حاج ابولقاسم قدکچی واقع دربازارعباس آباد تهران (منتهی به میدان اعدام وخیابان شوش) با عنوان شاگرد،  به فراگیری راه و رسم کاسبی گذراند، بعد ازمرگ پدربزرگ، دو سه سالی تعطیلات را درباغ گلستان تازه تاسیس ( مرکزی تفریحی درغرب تهران آن زمان بود) با عنوان دستیار آپاراتچی ( نمایش دهنده فیلم های سینمائی) مشغول به کارشد.    

فعالیت‌های هنری

فریدون ژورک تابستان سال ۱۳۳۴، به توصیه مادرش،  بانوخدیجه قدکچی،  جهت کسب آموزشهای فنی درامور سینمائی توسط دائی ‌اش، به آقای محمود نوذری ( کارگردان، فیلمبردار ومدیرفنی استودیوکاروان فیلم )  معرفی می شود.

تابستان سال ۱۳۳۸،  ژورک دراین چهارسال ( ۱۳۳۸- ۱۳۳۴ ) با ادامه تحصیل تا پایان بردن دوران دبیرستان علاوه براینکه دررشته بوکس باشگاه تاج واقع دربنای بجا مانده ازنمایشگاه صنعتی چکوسلواکی درپارک سنگلج تهران، به تمرین وخود سازی مشغول بود، آن چنان که تا مرحله کسب مقام سومی،  دروزن اول بازی های بوکس انتخابی تیم ملی ( برگ زیتون طلائی ) که درسالن محمد رضاشاه آن زمان، برگذارمی شد، پیشرفت کرده بود،  اوهمزمان تعطیلات تابستانی مدارس را دراستودیو کاروان فیلم، زیرنظر استادش محمود نوذری به فراگیری صدابرداری وتدوین فیلم سپری کرد.

تابستان ۱۳۳۸. علاوه بردستیاری تدوین، صداگذاری فیلم مرفین را نیزعهده دارشد واین اولین کارمستقل اودرزمینه صداگذاری وتدوین نگاتیو فیلم هم می باشد،که برای اولین بارتوانست ازاین بابت دستمزد قابل ملاحظه ای دریافت کند،  فیلم مرفین توسط محمد علی جعفری ( کارگردان، نویسنده وبازیگرتاتروسینما ) تهیه شده بود که درزمان خود یکی ازفیلم های مطرح آن زمان بود.

سال ۱۳۳۹، با پایان فیلمبرداری فیلم لاله آتشین، محمود نوذری کارگردان و نویسند فیلم بر اثر سرطان خون چشم ازجهان فرو بست، دراین فیلم پوران شاپوری که دراوج شهرت ومحبوبیت خود قرارداشت،نقش زن اول فیلم راعهده داربود، ژورک که درصحنه های مربوط به فیلمبرداری این فیلم یکی ازعناصر فعال بود بنا به شرایط ایجاد شده، عهده داربخش مهمی ازآماده سازی فیلم تا مرحله نمایش گردید. 

درهمین سال ازطرف صاحبان استودیو مهرگان فیلم، آقایان رضاکریمی، نعمت الله رفیعی ومجید محسنی برای نظارت بر امور فنی در زمینه دوبله فیلم های خارجی و تدوین وصداگذاری فیلمهای ایرانی،  تولید شده دراین استودیو، ازفریدون ژورک جهت همکاری دعوت به عمل آمد، که تا سال، ۱۳۴۳ علاوه بر دوبله ده ها فیلم خارجی امثال شب ژنرالها .....، صدا گذاری وتدوین چندین فیلم ایرانی را نیزعهده دار بود،عروس فرنگی به کارگردانی و بازی نصرت الله وحدت و پوری بنائی، قهرمان قهرمانان به کارگردانی و بازی محمد علی فردین و ویدا قهرمانی، پرستوها به لانه بازمی گردند با بازی درخشان وکارگردانی مجید محسنی از آن جمله اند.

سال 1344، تهیه کننده و فیلمبردار

فریدون ژورک دراین سال، براساس فیلمنامه ای نوشته مهدی رئیس فیروز، تصمیم به تولید فیلمی گرفت به نام دختر کدخدا، با توجه به تجربیات قبلی خود علاوه برفیلمبرداری،  تهیه کنندگی فیلم را نیز شخصا عهده دار شد. دراین فیلم مهدی رئیس فیروز کارگردان فیلم و منوچهر وثوق که اولین کار جدی و بلندش درسینما بود، فریبا خاتمی، داریوش طلائی، جواد تقدسی و داریوش اسدزاده ایفای نقش کردند.  

 در پایان فیلمبرداری، فریدون ژورک به خاطر ضعف مالی، به ناچار از آقایان رضا نورسته فر و محمود زریباف که از مشتاقان مشارکت در زمینه سرمایه گذاری فیلم بودند،  دعوت به همکاری کرد و به جبران این همیاری، موافقت شد تا به خواست ایشان درتیتراژ فیلم، عنوان تهیه کننده به نام ایشان نوشته شود واین برای ژورک سنتی شد درتمامی طول حضورش در سینمای ایران، او جهت پرهیز از تکرار نامش در تیتراژ فیلم های تولید شده توسط خود و یا کمپانی های وابسته به او چنین روشی را پیشه کرد  (اکثر امور تولیدی و فنی فیلم ها را شخصا عهده دار بود) 

تاسیس شرکت های تولید فیلم

   اولین شرکتی که توسط فریدون ژورک با مشارکت و همیاری رضا نورسته فر، و محمود زریباف، تاسیس گردید، اسکارفیلم نام داشت،این کمپانی بعد از نمایش فیلم دختر کدخدا راه اندازی شد،که اولین محصول آن فیلمی بود، به نام خوشگل و قهرمان، این فیلم براساس فیلمنامه ای ازفریدون ژورک ساخته شد، که اولین کار مستقل او در زمینه کارگردانی و فیلمبرداری بود و نمایش آن با اقبال نسبی زمان خود مواجه گردید.بنا به توافق قبلی، در تیتراژ تمامی تولیدات بعدی این کمپانی هم، نام رضا نورسته فر و محمود زریباف به عنوان تهیه کننده و به جای سرمایه گذار از عنوان اسکارفیلم تقدیم می کند استفاده می شد. بعد از موفقیت چشم گیر و جنجالی فیلم تکخال که پنجمین کار مستقل فریدون ژورک دراین کمپانی بود، و در نوروز سال 1348 در سراسر سینماهای ایران به نمایش گذارده شد، ژورک اقدام به تاسیس کمپانی دیگری کرد به نام سازمان سینمائی ژورک، که کل سهام آن متعلق به خودش بود،  این کمپانی علاوه بر تولید فیلم های متعددی که تا قبل از ملاخورشدن انقلاب توسط آخوند‌ها به تولید آنها مشغول بود، مرکز پخشی نیز جهت توزیع فیلم در سینماهای سراسر کشور ایجاد کرد. دراین کمپانی نیز، بنا به سیاق گذشته، جهت پرهیز از تکرار نام ژورک با عناوین مختلف در تیتراژ فیلم ها، عنوان تهیه کننده، با موافقت آقای احمد قدکچیان که علاوه برایفای نقش دربعضی ازفیلم ها، سرپرستی دفتری کمپانی را نیز عهده داربود، به ایشان اختصاص داده شد و عنوان سازمان سینمائی ژورک تقدیم می کند،جایگزین تولید کننده، فیلم های تولیدی این کمپانی گردید.

سال 1354. تاسیس شرکت پاناسیت

فریدون ژورک با حفظ استقلال تولید سازمان سینمائی ژورک، به پیشنهاد نصرت الله وحدت ( مدیرعامل شرکت فیلمسازی نقش جهان) و مشارکت رضا نورسته فر و محمود زریباف ( اسکارفیلم ) و رضا شیبانی (مدیرعامل تینا فیلم ) اقدام به ایجاد شرکت جدیدی کردند، به نام پاناسیت، که عمده ترین مرکز پخش فیلم ایران تا آن زمان بود. پنجاه درصد سهام این شرکت متعلق به فریدون ژورک و پنجاه درصد دیگر بر طبق توافق قبلی در مالکیت رضا نورسته فر و محمود زریباف قرارگرفت، ولی امتیاز نصرت الله وحدت و رضا شیبانی در پاگیری چنین شرکتی، تامین منافع ایشان ازطریق پخش صحیح فیلم های تولیدی این شرکت ها بود، که درگذشته، همواره با مافیای صاحبان سینماهای نمایش دهنده، به ویژه در استانها و شهرستانهای دورافتاده سراسر کشور درگیربودند. گستردگی این کمپانی و حجم فیلم هایی که جهت پخش در اختیارداشت، هیأت مدیره را برآن داشت تا برای ایجاد امکانات و فضایی مستقل جهت تولید بیشتر، اقدام به تاسیس یک استودیوی فیلمسازی و صداگذاری نمایند. البته با توجه به اینکه، سها‌مدار عمده این کمپانی، فریدون ژورک، در رشته های مختلف فنی امور سینمائی ازتخصص قابل ملاحظه ای برخوردار بود، در پی چنین تصمیمی، استودیو دماوند را که سال ها در زمینه دوبله‌ی فیلم های خارجی فعال بود و به تازگی به خاطر رکود این حرفه، به صورتی محدود ناچار به صداگذاری چند فیلم ایرانی شده بود، طی مذاکراتی برای شرکت پاناسیت خریداری کردند.

شرکت پاناسیت تا فبل ازپیروزی انقلاب ضد سلطنتی، با توجه به توان و امکان فراوانی که پیدا کرده بود، توانست طی سه سال چندین فیلم تولید کند، که مطرح ترین آنها، فیلم فریاد زیرآب بود، تصمیم برای تهیه این فیلم را با سرمایه گذاری شرکت پاناسیت، از پیش تولید تا پایان فیلمبرداری، تدوین، اجرای کلیه امور فنی، صداگذاری و چاپ کپیه های اصلی، توسط فریدون ژورک گرفته شد، این فیلم اولین کار نمایشی از هنرمند آوازخوان، داریوش اقبالی بود، که پس از رهائی از زندان رژیم ستم شاهی، دراوج شهرت و محبوبیت قرارداشت و این مهم، یکی ازدلایل اقبال چشم گیرعمومی ازفیلم شد.

  دراین فیلم هم برسیاق گذشته، نام رضا نورسته فر و محمود زریباف به عنوان تهیه کننده و به جای سرمایه گذار، عنوان شرکت پاناسیت تقدیم می کند، نوشته شد.                  

  اعتصابات و تظاهرات سراسری انقلاب، به خصوص آتش زدن سینماهای کشور، که به دستور آخوندها انجام می گرفت، باعث رکود شدیدی در تولید و نمایش فیلم های سینمایی و مشکل مالی شرکت شد که به ناچار بنا به درخواست نورسته فر و زریباف، به ادامه فعالیت های شرکت پاناسیت پایان داده شد.  

در تقسیم بندی اموال شرکت، استودیوی خریداری شده به فریدون ژورک واگذار‌گردید که این استودیو، تا چندین سال بعد از پیروزی انقلاب با نام استودیو ژورک به کارخود ادامه می داد.

انحلال سازمان سینمائی ژورک

 دو فیلم تکیه برباد ونفس بریده که تولید آنها، توسط سازمان سینمائی ژورک، در اواخر سال 1356 شروع و فیلمبرداری‌شان تا اوایل سال 1357 طول کشیده بود، به خاطر مسائل انقلاب، امور فنی و آماده سازی آنها تا پایان اغتشاشات و دائر شدن مجدد سینما ها به تعویق افتاد. بعد ازپیروزی انقلاب، ابتدا فیلم تکیه برباد و چندی بعد نفس بریده، توسط فریدون ژورک تدوین و با سپری شدن مراحل امور فنی آماده نمایش گردید. این دو فیلم، به ویژه فیلم تکیه برباد، جزء معدود تولیدهای سینمایی قبل از انقلاب بودند که درسال 1358 و ۱۳۵۹ در سینماهای درجه یک شمال شهر، به نمایش گذاشته شدند. سینماهایی که تا آن زمان مطلقا دراختیار فیلم های دوبله شده خارجی قرارداشت. استقبال عمومی از این دو فیلم، عاملی شد تا رژیم نوپای آخوندها نمایش آن ها را در سراسر کشور ممنوع اعلام کند و این ممنوعیت، سرفصلی شد برای توقیف و سانسور. نه تنها فیلم های سینمایی، هرنوع اثر دیگر هنری و ادبی که درخدمت اهداف وسیاست ایدئولوژیکی حاکمیت آخوندی نباشد. 

وی در دوران فعالیت هنری خود با بسیاری از چهره‌های سرشناس دیگر سینمای ایران مثل همسرش مرجان و فردین و بهروز وثوقی و بیک‌ایمانوردی همکاری داشته‌است.

فعالیت‌های سیاسی

دراین مورد، ترجیحا اشاره ای خواهیم داشت، به بخشی ازسخنان فریدون ژورک که در چندین مصاحبه با رسانه های خارج ازکشور، به روشنی توضیح داده است.        

فریدون ژورک:  علیرغم اهدافی که ملت به پا خاسته ایران، برای تحقق آن، از 28 مرداد سال 1332 تا 22بهمن1357 به قیمت خون هزاران فرزند برومندش بها داده بود، می رفت تا گرفتار حاکمیتی شود که این بار با تزویر و نیرنگ آخوندی، به نام شریعت ودین ومذهب، با چماق تکفیر، قصد جان آزادیخواهانی را کرده بودند که سالیان درازی، برای آزادی ورهائی از تحجر و واپسگرائی درمبارزه بودند.  هنوزدرگوشم طنین اندازاست،    صدای بانوانی، که درتظاهرات سال 1358، علیه حجاب اجباری، فریاد می زدند و، درآن مقطع زمانی، تنها مورد حمایت سازمان مجاهدین خلق، واقع شدند.

به یاد دارم، مخالفت رهبری سازمان مجاهدین خلق را، با قانون اساسی خود ساخته خمینی و   اصل ولایت فقیه، که درحقیقت استمرار یک حکومت خون ریزمذهبی بود.      بیاد دارم سرکوبی وحشیانه راهپیمائی مسالمت آمیزهزاران مجاهد وهوا دران این جریان آزادی خواه را که توسط مزدوران خمینی، درکف خیابان های تهران به خاک وخون کشیده شد.          

به یاد دارم، اعدام های گروهی جوانان دختروپسری را،   که حتی درشکنجه گاهای رژیم، لب بازنکردند و حتی حاضربه افشای نامشان هم نشدند.  چرا نبایستی من ویا هرانسان آزاده ای،ازچنین جریانی هواداری نکند، من باهواداری ازسازمان مجاهدین خلق ایران، برای کسب آزادی به سرقت رفته ملتی که سالیان درازی است، برای رسیدن به آزادی وتجدد می جنگد، مشارکتی فعال داشتم ودارم.  

   فریدون ژورک،  درسحرگاه سی‌ام اردیبهشت ماه1361، بدلیل هواداری وهمیاری با سازمان مجاهدین خلق ایران، دستگیروپس ازبازجوئی های آن چنانی درشعبه هفت اوین، زندانی شد.

سال1365 ، فریدون ژورک بعد ازآزادی اززندان اوین، بانوشتن فیلمنامه ای بنام تشکیلات، قصد ساختن فیلمی داشت،که بامخالفت معاونت امورسینمائی وزارت ارشاد مواجه شد ورسما به اوابلاغ گردید که تنها به لحاظ تخصص واستودیومجهزی که دارد، تنها مجازبه فعالیت دربخش تکنیکی سینما است بدون دخالت درامورفرهنگی، البته با نام مهدی ژورک نه فریدون. نهایتا با حذف نام فریدون ژورک ومعرفی منوچهرمصیری بعنوان کارگردان وفریدون ربیعی درمقام تهیه کننده، هیئت تصمیم گیرنده دربخش صدورپروانه ساخت، با دخالت معاونت امورسینمائی،  حاضربصدور مجوزپروان ساخت شد،(قبلا منوچهرمصیری درپرونده ارسالی جهت صدورپروانه ساخت بعنوان دستیار کارگردان وفریدون ربیعی، به عنوان مدیرتولید،  معرفی شده بودند وسازمان سینمائی ژورک را معاونت امورسینمائی رسما منحله اعلام کرده بود)    

 این اولین کارفریدون ژورک بود که بعد ازپیروزی انقلاب، تولید شد ودرسینماهای کشوربه نمایش درآمد بدون ذکری ازنام سازنده واقعی آن

سال 2002، فریدون ژورک دراین سال ناچاربه جلای وطن شد که دراین سفرنا خواسته همسرش مرجان همراه او بود، اولین کارسینمائی اودرآمریکا، تولید فیلم مستند داستانی حمل ونقل درایران بود  ( قیاس دو جریان تراک رانی درجاده های ایران وآمریکا وبرخورد حکومتگران رژیم با سندیکا ورانندگان کامیون) این فیلم درسال 2006 ازطریق دوتلویزیون آمریکائی وچندین رسانه تصویری درلس آنجلس، بارها پخش گردید.                                                                                                              دیگرازکارهای فریدون ژورک درغربت، فیلمی بود به نام فرزانه، که درسال 2009،علاوه بردریافت دو جایزه ازفستیوال فیلم نیویورک برای فیلمنامه وتدوین، درزمینه تولید ودکوپاژنیز(پلان بندی) نقشی ماثر دریاری رسانی به کارگردان فیلم، شهرام بروخیم داشت.                                                      سال 2010،    فریدون ژورک دراین سال، تصمیم به تهیه فیلمی گرفت، براساس فاجعه قتل عام زندانیان سیاسی، که به فرمان خمینی، تابستان سال1367، درزندان های سراسر ایران، پنهان ازدید جهانیان اعدام شدند،   جنایتی که رژیم آخوندی جهت پنهان کردن آن، طی بیست سال، نهایت تلاش کرده بود، فاجعه ای که مشابه آن تنها درجنگ جهانی دوم، بنام هولوکاست اتفاق افتاده است،  ننگی که علاوه برفاشسیت های هیتلری، برپیشانی بشریت متمدن قرن بیستم نشسته.                                                       درتهیه این فیلم،  تعدادی اززندانیان سیاسی پناهنده درسراسرجهان، خاصه جان بدربرده گان، ووایستگان قربانیان این جنایت ضد بشری، مشارکتی درحد توان مالی محدود خود داشتند،    به گفته فریدون ژورک درجمع تماشاگران فیلم، دراولین نمایش آن.                                                                    فریدون ژورک: اگرنبود کمک بازیگرانی ازکشورآمریکا، که درزمینه حقوق بشرفعال هستند، بسا مشگل دربه پایان بردن این فیلم، که بیشترجنبه گزارشی، ازیک جنایت ضد بشری است، موفق می شدم، این فیلم فریادی است، ازفریاد بی صدای سی هزارازگلهای پرپرشده ای که،درفاجعه تابستان 67 سرفرازانه مقابل دژخیم ایستادند                                                               

فریدون ژورک به گفته خودش بعد از انقلاب ضدسلطنتی و زمانی که دیده‌است که مجاهدین خلق به قانون اساسی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه رای نداده‌اند هوادار مجاهدین خلق می‌شود و به زندان می‌افتد و در زندان به آشنایی بیشتری با آنان می‌رسد.[۱]

بعد از آزادی از زندان مجدداً در صنعت فیلم‌سازی مشغول می‌شود تا این‌که در سال ۱۳۶۵ از طرف وزارت ارشاد به استودیوی وی حمله شده و همه فیلمهای وی را برده و آتش می‌زنند.[۲]

ژورک سپس به آمریکا رفت و در آنجا با هواداران سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت ارتباط مستقیم پیدا کرد و در بسیاری از مراسم آنان شرکت کرده و به حمایت علنی از آنان پرداخت.

او فیلم «فریاد بی‌صدا» را با همکاری همسرش مرجان در کالیفرنیای آمریکا ساخت. این فیلم دربارهٔ قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در زندانهای حکومت جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۷ است.[۱]

او در سال ۱۳۹۱ در گردهم‌آیی مجاهدین در اروپا سرپرستی دوربین سیار برای فیلم‌برداری از این مراسم را بر عهده داشت.[۳]

فریدون ژورک در سال ۱۳۹۶ همراه با همسرش مرجان در پیامی به زندانیان سیاسی اعتصابی در زندان گوهردشت کرج گفت:

پیام فریدون ژورک در حمایت از سیمای آزادی
پیام فریدون ژورک در حمایت از سیمای آزادی

«درود به شما شکوه آفرینان که نماد مظلومیت ملتی دربند هستید، سلام به شما سرداران مقاومت و پایداری در سیاهچال جهل و تزویر آخوندی، سلام به شما که با لبان بسته، رهایی و آزادی ملتی دربند را فریاد می‌زنید… این دلاوران که تنها بخاطر دگراندیشی و آزادیخواهی در قلعه رژیم ولایت فقیه به بند کشیده شدند، بنا به جهت خشونت‌های سرکوبگرانه مزدوران و دژخیمان رژیم جهل و جنایت بر زندانیان سیاسی، با تنها سلاحی که در اختیار دارند (جان خود) رویاروی ارتجاع آخوندی ایستاده‌اند.»[۴]

آثار[۵]

کارگردان: (۱۷)مورد

۱ - تکیه بر باد (۱۳۵۷)

۲ - تنها حامی (۱۳۵۵)

۳ - چشم انتظار (۱۳۵۴)

۴ - آقا مهدی وارد می‌شود (۱۳۵۳)

۵ - جوانمرد (۱۳۵۳)

فریدون ژورک و همسرش مرجان
فریدون ژورک و همسرش مرجان

۶ - هرجایی (۱۳۵۳)

۷ - سالومه (۱۳۵۲)

۸ - سراب (۱۳۵۲)

۹ - مرد (۱۳۵۱)

۱۰ - ایوب (۱۳۵۰)

۱۱ - حیدر (۱۳۵۰)

۱۲ - سوگلی (۱۳۴۹)

۱۳ - تک خال (۱۳۴۸)

۱۴ - شهر آشوب (۱۳۴۸)

۱۵ - تحفه هند (۱۳۴۷)

۱۶ - دختر عشوه گر (۱۳۴۷)

۱۷ - خوشگل و قهرمان (۱۳۴۶)

نویسنده: (۵)مورد

۱ - حرفه ای (۱۳۷۵)

۲ - تشکیلات (۱۳۶۵)

۳ - تکیه بر باد (۱۳۵۷)

۴ - چشم انتظار (۱۳۵۴)

۵ - خوشگل و قهرمان (۱۳۴۶)

فریدون ژورک و بیک‌ایمانوردی در لس‌آنجلس
فریدون ژورک و بیک‌ایمانوردی در لس‌آنجلس

بازیگر: (۳)مورد

۱ - روز شیطان (۱۳۷۳)

۲ - تکیه بر باد (۱۳۵۷)

۳ - تنها حامی (۱۳۵۵)

تهیه‌کننده: (۸)مورد

۱ - تکیه بر باد (۱۳۵۷)

۲ - نفس بریده (۱۳۵۷)

۳ - پرستوهای عاشق (۱۳۵۶)

۴ - شب آفتابی (۱۳۵۶)

۵ - تنها حامی (۱۳۵۵)

۶ - زیبای پررو (۱۳۵۴)

۷ - آقا مهدی وارد می‌شود (۱۳۵۳)

۸ - شهر آشوب (۱۳۴۸)

مدیر تولید: (۲)مورد

۱ - حرفه ای (۱۳۷۵)

۲ - بازیچه (۱۳۷۱)

فریدون ژورک و همسرش در دوران جوانی
فریدون ژورک و همسرش در دوران جوانی

فیلمبردار: (۹)مورد

۱ - چشم انتظار (۱۳۵۴)

۲ - جوانمرد (۱۳۵۳)

۳ - سوگلی (۱۳۴۹)

۴ - تک خال (۱۳۴۸)

۵ - شهر آشوب (۱۳۴۸)

۶ - تحفه هند (۱۳۴۷)

۷ - دختر عشوه گر (۱۳۴۷)

۸ - خوشگل و قهرمان (۱۳۴۶)

۹ - دختر کدخدا (۱۳۴۵)

تدوین: (۱۶)مورد

۱ - مارال (۱۳۷۹)

۲ - چشم عقاب (۱۳۷۷)

۳ - باد و شقایق (۱۳۷۶)

۴ - یاغی (۱۳۷۶)

۵ - حرفه ای (۱۳۷۵)

۶ - عقرب (۱۳۷۵)

۷ - روز شیطان (۱۳۷۳)

فریدون ژورک و بیک‌ایمانوردی در فیلم حامی
فریدون ژورک و بیک‌ایمانوردی در فیلم حامی

۸ - مجازات (۱۳۷۳)

۹ - تکیه بر باد (۱۳۵۷)

۱۰ - تنها حامی (۱۳۵۵)

۱۱ - چشم انتظار (۱۳۵۴)

۱۲ - آقا مهدی وارد می‌شود (۱۳۵۳)

۱۳ - سالومه (۱۳۵۲)

۱۴ - سراب (۱۳۵۲)

۱۵ - حیدر (۱۳۵۰)

۱۶ - خوشگل و قهرمان (۱۳۴۶)

صدابردار: (۳)مورد

۱ - دیپلمات (۱۳۷۴)

۲ - قربانی (۱۳۷۰)

فریدون ژورک در پشت صحنه فیلم جوانمرد
فریدون ژورک در پشت صحنه فیلم جوانمرد با بازی مرجان و فردین

۳ - افسون (۱۳۶۷)

صداگذار: (۶)مورد

۱ - صدای سخن عشق (۱۳۷۹)

۲ - نیمه گمشده (۱۳۷۸)

۳ - یک شب، یک غریبه (۱۳۷۳)

۴ - روز فرشته (۱۳۷۲)

۵ - زیر آسمان (۱۳۷۱)

۶ - قربانی (۱۳۷۰)

جوایز و جشنواره‌ها

در سال ۱۳۳۸ برای صدا برداری و صدا گذاری یک فیلم به‌عنوان بهترین تکنیسین سینما معرفی شده و جایزه دریافت کرد.[۲]

کاندیدای بهترین نمونه فیلم (آنونس) برای فیلم خواهران غریب در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر - ۱۳۷۵

کاندیدای بهترین نمونه فیلم (آنونس) برای فیلم روز شیطان در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر - ۱۳۷۳

کاندیدای بهترین صداگذاری برای فیلم روز شیطان در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر - ۱۳۷۳

کاندیدای بهترین صداگذاری برای فیلم عروس در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر[۶]

جستارهای وابسته

منابع