تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
{{ویرایش}}
{{ویرایش}}


تظاهرات ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ رخدادی تاریخی و تعیین کننده‌‌ در ایران به‌شمار می‌رود. رخدادی که تاریخ معاصر این‌ کشور را  به دو بخش قبل و بعد از این رویداد تقسیم کرد.   
تظاهرات سی خرداد سال ۱۳۶۰ یکی از رخداد‌هایی تاریخی و تعیین کننده‌‌ در ایران به‌شمار می‌رود. رخدادی که تاریخ معاصر این‌ کشور را  به دو بخش قبل و بعد از ۳۰ خرداد ۶۰  تقسیم کرد.   


ناتوانی حاکمیت وقت در قبال پاسخگویی به آزادی و حقوق اولیه‌ی انسانی که مردم ایران پس از تحمل سالیان متمادی استبداد سلطنتی، آنها را حق خود می‌دانستند، سردمداران حکومت جدید را بتدریج به سمت اعمال سرکوب و نقض حقوق سیاسی و اجتماعی اقشار مختلف مردم  کشاند. و دوره‌ی کوتاه آزادی که اصطلاحاً به «بهار آزادی» معروف شد، رفته رفته  رو به پایان نهاد. دوره‌‌‌ای که با سقوط سلطنت در اواخر سال ۵۷ آغاز شد و تا ماه‌های ابتدای سال ۵۸ دوام یافت.<ref group="سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ">سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ https://news.mojahedin.org/i/news/170202</ref>
در جریان این تظاهرات مسالمت‌آمیز ده‌ها تن از مردم تهران و سایر شهرستان‌های ایران که در اعتراض به سرکوب آزادی‌ها که خواسته و هدف اصلی انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و سرنگونی استبداد شاهنشاهی بود، به خیابان‌ها آمده بودند، توسط شلیک مستقیم مأموران دولتی کشته شدند و ده‌ها هرار نفر دیگر دستگیر و زندانی شدند.   


تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰  از آن جهت حائز  اهمیت است که تنها دو و نیم سال پس از سقوط دیکتاتوری سلطنتی صورت می‌گرفت که طی آن میلیون‌ها تن از مردم نارضایتی خود را از استقرار دیکتاتوری مذهبی نشان داده و به پامال کردن دست‌آوردهای انقلاب ۲۲ بهمن توسط حاکمان مذهبی زبان به اعتراض گشودند.  تظاهر کنندگان  سرکوب آزادی‌ها را که  هدف اصلی مردم از سرنگونی نظام استبدادی سلطنتی بود، محکوم کرده و ممانعت از آزادی بیان،‌ اجتماعات و مطبوعات را که به‌طور سیستماتیک مورد تعرض گرو‌ه‌های دولتی و نیمه دولتی حامی حکومت انجام می‌گرفت، مغایر با اهداف انقلاب ۲۲ بهمن خوانده و با گروه‌های مذکور به مخالفت برخاستند. . همچنین شمار بسیار زیادی از بانوان که نسبت به اعمال فشار و محدودیت‌های ارتجاعی حاکمیت جدید در مورد زنان به ستوه آمده بودند، این تظاهرات را همراهی کردند.      
== بهار کوتاه آزادی ==
ناتوانی حاکمیت وقت در قبال پاسخگویی به مطالبات آزادیخواهانه و حقوق اولیه‌ی انسانی که مردم ایران پس از تحمل سالیان متمادی استبداد سلطنتی، خود را شایسته آن می‌دانستند، سردمداران حکومت جدید را بتدریج به سمت اعمال سرکوب و نقض حقوق سیاسی و اجتماعی اقشار مختلف مردم  کشاند و دوره‌ی کوتاه آزادی که اصطلاحاً به «بهار آزادی» معروف شد، رفته رفته  رو به پایان نهاد. دوره‌‌‌ای که با سقوط سلطنت در اواخر سال ۵۷ آغاز شد و تا ماه‌های ابتدای سال ۵۸ دوام یافت.<ref group="سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ">سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ  https://news.mojahedin.org/i/news/170202</ref>


تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ توسط  سازمان مجاهدین خلق ایران<ref group="تاریخچه سازمان مجاهدين خلق ايران">تاریخچه سازمان [[مجاهدين]] خلق ايران  https://www.mojahedin.org/special/timeline-pmoi.aspx?k=%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%84%D9%82-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86</ref> طراحی و به مرحله‌ی اجرا در آمد. این سازمان که یکی از بزرگترین و جدی‌ترین سازمان‌های اپوزيسیون و مخالف حاکمیت مذهبی وقت بود، پس از آنکه از برگزاری میتینگ‌های مسالمت‌جویانه و انتشار نشریات و روزنامه‌ منع شد و همه‌ی دفاتر و مراکزش با حمله و هجوم گروه‌های شبه‌دولتی (حزب‌الله) تعطیل و ده‌ها تن از طرفداران آن کشته و مجروح شدند، تصمیم گرفته بود که با گردآوردن هواداران خود و برگزاری یک راهپیمایی بزرگ به سوی مجلس در تهران و یا سایر مراکز دولتی در شهرستان‌ها از مسئولین دولت تظلم‌خواهی کند. اما شمار میلیونی تظاهر‌کنندگان حاکمان وقت به ويژه آیت‌الله خمیتی را که رهبر مذهبی حاکمیت محسوب می‌شد، به هراس انداخت و او را وادار کرد که هر طور شده جلوی این حرکت را بگیرد. از این روز با اعلام حکومت نظامی فرمان حمله به تظاهر کنندگان عادی و غیر مسلح را داد. در جریان این حمله‌ ده ها تن از  جوانان کشته شدند و ده‌ها هزار نفر دیگر در تهران و سایر شهرستا‌ن‌ها دستگیر شدند.     
== ۳۰ خرداد نقطه عطف تاریخ معاصر ==
تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰  از آن جهت حائز  اهمیت است که تنها دو و نیم سال از انقلاب و سقوط دیکتاتوری سلطنتی گذشته بود. در این روز میلیون‌ها تن از مردم نارضایتی خود را از استقرار دیکتاتوری مذهبی نشان داده و به پامال کردن دست‌آوردهای انقلاب ۲۲ بهمن توسط حاکمان مذهبی زبان به اعتراض گشودند.  تظاهر کنندگان  سرکوب  آزادی‌ها را که  هدف اصلی مردم از سرنگونی نظام استبدادی سلطنتی بود،  محکوم کرده و  ممانعت از آزادی بیان،‌ اجتماعات و مطبوعات را که به‌طور سیستماتیک  مورد تعرض گرو‌ه‌های دولتی و نیمه دولتی حامی حکومت انجام می‌گرفت، مغایر با اهداف انقلاب ۲۲ بهمن خواندند و  با وجود گروه‌های فشار دولتی به مخالفت برخاستند. همچنین شمار بسیار زیادی از بانوان که نسبت به اعمال فشار و محدودیت‌های ارتجاعی حاکمیت جدید در مورد زنان به ستوه آمده بودند، این تظاهرات را همراهی کردند.       
 
== برگزار کننده‌ی اصلی تظاهرات سی خرداد ==
تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ توسط  سازمان مجاهدین خلق ایران<ref group="تاریخچه سازمان مجاهدين خلق ايران">[https://www.mojahedin.org/special/timeline-pmoi.aspx?k=%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%84%D9%82-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86 تاریخچه] سازمان [[مجاهدين]] خلق ايران  </ref> طراحی و به مرحله‌ی اجرا در آمد. این سازمان که از بزرگترین تشکل‌های سیاسی معاصر ایران و به‌عنوان اصلی‌ترین  اپوزيسیون و مخالف حاکمیت مذهبی ایران به‌شمار می‌رود، پس از آنکه از برگزاری میتینگ‌های مسالمت‌جویانه و انتشار نشریات و روزنامه‌ منع شد و همه‌ی دفاتر و مراکزش با حمله و هجوم گروه‌های شبه‌دولتی (حزب‌الله) تعطیل و ده‌ها تن از طرفداران آن کشته و مجروح شدند، تصمیم گرفته بود که با گردآوردن هواداران خود و برگزاری یک راهپیمایی بزرگ به سوی مجلس در تهران و یا سایر مراکز دولتی در شهرستان‌ها از مسئولین دولت تظلم‌خواهی کند. اما شمار میلیونی تظاهر‌کنندگان حاکمان وقت به ويژه آیت‌الله خمیتی را که رهبر مذهبی حاکمیت محسوب می‌شد، به هراس انداخت و او را وادار کرد که هر طور شده جلوی این حرکت را بگیرد. از این روز با اعلام حکومت نظامی فرمان حمله به تظاهر کنندگان عادی و غیر مسلح را داد. در جریان این حمله‌ ده ها تن از  جوانان کشته شدند و ده‌ها هزار نفر دیگر در تهران و سایر شهرستا‌ن‌ها دستگیر شدند.     


== تصمیم‌گیری برای تظاهرات ۳۰ خرداد ==
== تصمیم‌گیری برای تظاهرات ۳۰ خرداد ==
خط ۳۳: خط ۳۸:
{{پانویس}}
{{پانویس}}
<references group="سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ" />
<references group="سی خرداد پاسخ به ضرورت تاریخ" />
<references group="تاریخچه سازمان مجاهدين خلق ايران" />
۱۷۴

ویرایش

منوی ناوبری